Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Четвърти ден на стачка в БДЖ

Снимка: БГНЕС

За четвърти ден железничарите излязоха на протест. Влаковете няма да се движат между 8 и 16 часа.  От 130 влака по разписание, не се движат 101. Нито един влак не напусна големите  ЖП центрове в осемте часа на стачни действия. Синдикатите обявиха, че след 16 часа всички ще бъдат на работните си места, тъй като днес в неделя много хора се възползват от услугите на БДЖ. По решение на ръководството на БДЖ товарните влакове се движат с променено разписание -след 16 ч. и през нощта, за да се избегнат големите финансови загуби.

Ръководството на БДЖ има разпореждане да преговаря със стачните комитети за колективен трудов договор. Това съобщи за "Хоризонт" министърът на транспорта Ивайло Московски. Той покани представители на синдикатите да го придружат в Германия, където ще разговаря с кредитори на БДЖ, за да се убедят в сериозността на проблема. Петър Бунев от КНСБ обаче заяви, че не приема предложението насериозно:

Благодаря, но оставаше и да можем да присъстваме, но няма как да стане. Ако е имал сериозни намерения, можеше буквално преди няколко дена да бъдем поканени и да бъдем включени в делегацията. Ние не бихме отказали една такава среща. Може би и ние имаме какво да кажем на кредиторите.

На гара София имаше малко пътници и те не бяха изненадани от стачката. Бивши служители на БДЖ също дойдоха да подкрепят колегите си от всички сектори в железниците. Независимият учителски синдикат заяви, че подкрепя протестиращите. Столичният градски транспорт също е в стачна готовност. Работещите там засега подкрепят колегите си само символично, но не изключват да излязат в ефективен протест. Продължават опитите да се подменя стачкуващ персонал, заяви председатуелят на стачния комитет в КНСБ Валентин Никифоров:

Трябва да започнат преговори, защото от ефективна стачка се излиза само на базата на преговори и на споразумение, но ние не им се молим за преговори. Те ще се молят след това на железничарите да седнат и да започнат да преговарят с тях. Ние не сме хора, които да не спазват законите. И днес, както в петък, сме осигурили възможност българските граждани да се приберат.

От КНСБ заявиха, че стачкуващите железничари са искали да обявят гладна стачка, но синдикатите ги убедили засега да отложат плановете си.

Част от протестиращите изтъкнаха, че "Пътнически превози" са социална услуга и са на загуба в много страни по света.

На гара Мездра - най-важният възел за Северозападна България, има ефективна стачка, съобщи кореспондентът на БНР в Мездра Ива Антонова. В нея участват работещите на смяна, подкрепени от служители на други звена, за които денят е почивен. Блокирани ще останат 22 пътнически композиции. Основен проблем за пътниците остава връзката със Северна и Североизточна България, защото липсва добре развит алтернативен транспорт. 

На пловдивската гара, както и в събота, бе спрян бързия влак Диана от Ямбол за София, съобщи кореспондентът на БНР в Пловдив Кремена Данева. Над 70 души протестират на перона. Няма хора на гарата. На гишетата обаче всеки може да закупи билети за след 16 ч. и да разбере кои влакове ще се движат.  Блокирани остават и мотрисите по направленията за Асеновград, Карлово, Пещера и Панагюрище.  Стачкуващите недоволстват от намесата на ръководството на „Пътни превози” в протеста. Пътническият влак от София за Пловдив, който бe спрян на гара „Костенец”, е бил заменен с нова композиция, управлявана от друг екип, и пристигна в Пловдив малко след 10 часа, разкриха служителите. Влакът за Карлово потегли минути преди 12 часа.

Синдикалисти от Стара Загора предупредиха, че съоръженията, от които зависи сигурността на ж.п. транспорта, не са проверявани вече 4 дни и отговорност за сигурността на влаковете, които се движат от 16 ч. до 8 ч., остава изцяло на шефовете на компанията. Това предаде кореспондентът на БНР в града Венелина Попова. Всички дежурни работници и служители от службите на БДЖ и Националната компания „Железопътна инфраструктура” в Стара Загора стачкуват. 12 влака няма да преминат от 08 до 16 часа през гарата. Международният влак от Истанбул за Букурещ е бил блокиран на гара Димитровград заради закъснение. Председателят на Стачния комитет на Синдиката на железничарите към КНСБ Димитър Динев заяви за БНР, че към стачката започват да се присъединяват и малки гари, които са в системата на НК "ЖИ". Синдикалисти зяьвиха, че има опасност стачката да се радикализира. 

В Горна Оряховица спряха бързите влакове за Пловдив и София. Според председателя на Регионалния съвет на Синдиката на железничарите Дечко Гърков, композицията за Варна е отпътувала под натиск от ръководството, въпреки че в бригадата е имало стачкуващи:

Тази сутрин на влака за Варна се наблюдаваше засилено полицейско присъствие. Златко Николов цяла инструктира началник-влака и кондукторките какво и как да правят, вследствие на което влакът тръгна.

Ръководството на БДЖ заяви, че намалява броят на стачкуващите в компанията а спирането на влакове се дължи на стачка в НК „ЖИ”, но Гърков опроверга твърдението.

Освен на гара Сливен, на работните си места  стачкуват и служителите от гарите Гавраилово, Николаево и Твърдица, съобщи лидерът на КНСБ в Сливен Тодор Иванов. От Сливен не замина пътническият влак за Тулово. Спрян влак има и на гара Николаево. По данни на стачниците, от преструктурирането в БДЖ се очаква 50 служители от районите на Сливен и на Твърдица да загубят работните си места, както и да бъдат спрени 3 пътнически и 2 преминаващи към Северна България бързи влака.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна