Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Железничарите на протест

Пламен Димитров предупреди: Синдикатите все още управляват стачката, но това може да излезе извън контрол
Снимка: БГНЕС

Около 80% от влаковете спряха през втория ден на стачката в железниците. Синдикатите обещаха, че така ще бъде и през почивните дни. От своя страна, ръководството на БДЖ заплаши, че ако протестът продължи още десетина дни ще бъдат съкратени не 2, а 5 хиляди души, а декемврийските заплати няма да бъдат платени. Ако съдът определи стачката като незаконна, участниците в нея не само няма да получат заплата, но и ще трябва да платят щетите, понесени от холдинга - 16 хиляди лева от пътническите и 105 хиляди от товарните превози, заяви изпълнителният директор Йордан Недев. Съдебният иск ще бъде внесен най-късно в понеделник.

Синдикатите не отстъпиха. Президентът на КНСБ Пламен Димитров призова транспортния министър Ивайло Московски за преговори:

Министърът на транспорта е време вече да погледне управляващите в дружествата, директорите и шефовете на бордовете. Време е днес да започнат преговори. Ако не започнат преговори, отговорността оттук нататък ще бъде в неговото поле. Хората се изнервят, стачкуват и не виждат никаква реакция от страна на властта. Предупреждаваме в момента да чуят всички – синдикатите все още управляват стачката, но това може да излезе извън контрол.

Протестът днес се разви по същия начин, както вчера. В 8 сутринта таблата с разписанията за влаковете изгаснаха. Централна гара - София  беше почти празна. Както вчера, така и днес нямаше масово пренасочване на пътникопотока от жп към автогарата заради стачката в железниците. Днес имаше повече хора в сравнение с вчерашния ден, но това не е заради стачката в БДЖ, а защото петък по принцип е натоварен ден за гарите. Нито един от пътниците не каза обаче, че ползва автобус заради стачката. Все пак от превозваческите фирми заявиха готовност да поемат потока от пътници.

За разлика от вчерашния ден, когато Пловдив остана блокиран до обяд, днес от Централната гара в града потеглиха два влака - бързият от Ямбол за София, който по-късно е бил спрян на следваща гара, и международният Истанбул - Белград. Независимо, че първоначалната нагласа на екипа на влака Ямбол - София, беше за участие в ефективната стачка, след няколкоминутен престой на пловдивската гара и след като слязоха всички пътници, композицията потегли. Протестиращите на перона изразиха недоволството си от реакцията на колегите си, избрали да работят, с ръкопляскания и освирквания. Те обвиниха и ръководството, че се опитва да влияе на хода на протеста и подменя незаконно инструкторите на екипите на влаковите композиции. Дежурният по инструктаж, който в 8 часа обяви, че се включва в протеста, беше заменен от неговия началник.

Лидерът на КТ „Подкрепа” в Пловдив Атанас Кръстев каза: Няма заповед, няма още становище на Инспекцията по труда, която от вчера влезна да работим и виждате по какъв начин се прави локаут на стачката.

Управителят на „Товарни превози” Пламен Джуров и директорът на „Пътнически превози” - Пловдив Ангел Даскалов отрекоха, че е така.

Даскалов коментира: Това ли е натискът, или всичките тези хора, които са се качили тук - 30 човека. Затова днес дойдох тук, за да има някакъв ред и да може да се работи нормално, който иска.

Джуров каза от своя страна: Ситуацията в случая е следната. Инструкторът стачкува. Той има право да извършва инструктаж, но неговият пряк началник също има право да извършва инструктаж, който не стачкува.

Да изпълнява служебните си задължения поиска екипът на международния влак Истанбул - Белград, дошъл да смени колегите си от предишната смяна, а при потеглянето си от Пловдив композицията беше изпратена с освирквания от протестиращите. Те са категорични, че утре отново ще има стачка.

Влакът Карлово – Пловдив е спрял след началото на протеста на гара Граф Игнатиево, а този от Свиленград ще престои в Първомай. От Пловдив тази сутрин потегли само един влак – от Ямбол за София, и нито един не пристигна.

100% от работниците в БДЖ и НКЖИ във всички служби на старозагорската гара стачкуват, но са по работните си места. Началникът на гарата в града Динко Стоянов не издържа на натиска, упражнен тази сутрин от по-висшестоящи служители от София, и получи хипертонична криза.

Международният влак от Истанбул за Букурещ, който вчера спря на гара Стара Загора, днес бе спрян на гара Калояновец.

Според Николай Гичев, председател на една от синдикалните организация в Стара Загора, българските железници трябва да имат и приходи, не само разходи: Дотацията на железниците в Австрия е 5 млрд. евро като субсидия на година от държавата. Българската дотация е около 100 млн. лв. Преди всичко една железница, за да функционира, тя трябва да има приходи, а не само да се съкращават разходи. За нас е малко странна ситуацията, че за 2010 г. има разрешение от ЕК да бъдат дадени 240 млн. на тази фалираща компания БДЖ. В крайна сметка се оказва, че това не е изплатено на компанията и тя не е фалирала. Трябва да има една цялостна политика, една цялостна програма за развитие на железниците, която трябва да се направи от специалисти, които са работили в тази железница и разбират от това. Това ръководство на БДЖ твърди, че ползва вероятно европейски фирми, но какво се оказва, че господин Недев си е изкарал консултантската фирма в Лондон, оттам са му платени едни доста солени суми за консултация за дейността на БДЖ.

Димитър Динев – председател на стачния комитет на Синдиката на железничарите към КНСБ, каза за „Хоризонт”: Фактите са следните. В сравнение с вчерашния ден, днес стачката се разрасна изключително много и обхвана абсолютно всички служби в Стара Загора, Ямбол, Сливен, Николаево, Зимница. Хората показват по категоричен начин своето отношение към несключените споразумения и липсата на колективни трудови договори.

Той коментира и случилото се тази сутрин в Пловдив с насилственото изваждане от работното му място и подмяна на инструктора на превозните бригади: Това е нарушение на чл. 21 от Закона за уреждане на колективните трудови спорове. Ако това не е локаут, здраве му кажи. Да измъкнеш един човек насила от работното му място и да го замениш с друг – това абсолютно е локаут. Това, което се е случило в Пловдив, е било пред свидетели и единствено само може да доведе до допълнително напрежение с непредвидими последици за работещите спрямо ръководителите на съответните звена. Призовавам ръководителите да не стигат до такива ексцеси, тъй като нещата ще излязат извън контрол.

Пет влака останаха на русенската ж.п гара заради стачката. Единият е международния от Букурещ за София. Протестиращите железничари получиха подкрепа от Националната асоциация на българския бизнес.

От гарата във Варна сутринта потеглиха два влака - за Русе и за София през Пловдив. При потеглянето на влаковете железничари, които стачкуват и синдикални членове ги изпратиха с подигравателни аплодисменти. Лидерите на КНСБ и Подкрепа във Варна Илия Илиев и Васко Василев казаха, че стачката в морската столица не се е провалила, защото много от хората стачкуват на работните си места.

През гара Мездра, която е възлова за жп движението в Северна България, днес не преминаха 22 пътнически и 2 товарни композиции. Ефективно стачкуваха над 150 железничари на смяна, съобщиха от местната структура на КНСБ. Още сутринта стачката блокира бързия влак от Лом за София и 2 товарни композиции. След кратък принудителен престой на железопътната спирка в с. Ребърково международният влак от Москва, който преди протеста мина през Мездра, продължи за София,защото началниците на малките гари по линията до столицата не стачкуват и изпълняват задълженията на ръководител движение. Блокираните товарни превози затрудняват работата на най-големия завод във Врачанско, циментовият комбинат край с. Бели извор, защото вчера вагоните със суровина са пристигнали след края на стачния ден и са нарушили ритмичността на производствения процес. Толерантни към стачката са местните хора, които успяха да се придвижат с влак по кратките линии преди началото на протеста и подкрепиха железничарските искания.

Втори ден продължиха и протестите на железничарите в Горна Оряховица. В 8 ч. спряха три бързи влака. Според Синдиката на железничарите лично управителят на предприятието „Пътнически превози” в БДЖ Методи Христов оказва натиск върху хората в Горна Оряховица да прекратят стачката. Христов обаче отрече това.

Според председателя на регионалния съвет на Синдиката на железничарите Дечко Гърков в горнооряховския район е предвиден за съкращаване около 20% от персонала. Стачката ще продължи дотогава, докогато подпишем колективния трудов договор. Нашето основно искане е това – подписване на колективния трудов договор и запазване на защитните функции спрямо тези хора, защита на техните работни места, хляба на техните семейства. 

Днес в стачката се включиха и работници от бригадата ревизор-вагони, както и ръководител движение на гарата в Бургас. По тази причина не потеглиха влаковете за Сливен и за София. Ранният влак Бургас - София остана блокиран на гара Зимница. Полски турист беше единственият пътник за влака Бургас - Сливен, който стои блокиран на бургаската гара. От ръководството на БДЖ в Бургас казаха, че за другия спрян влак Бургас - София няма нито един продаден билет.

Влаковете на шуменската гара се движат по разписание. На перона тази сутрин няма стачкуващи. Поставени са синдикални флагчета и плакати с надпис „Стачка”.

Само един влак остана на гара Септември - експресният от София за Бургас остана на перона до 16 часа. Стачкуват петима души от ревизор-вагоните. В локомотивното депо няма протестни действия. Служителите на гарата също са на работните си места. Диана-експрес от Ямбол, с един пътник, е останал на перона 2 минути извън графика и е потеглил за София.

Данните за масовостта на вчерашната стачка са противоречиви. Според синдикатите, 83% от подвижния състав е бил спрян. Според данните на транспортното министерство и БДЖ, процентът е бил под 50. 

Председателят на Синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев обясни разминаването на данните на синдикатите и ръководството на БДЖ за броя на стачкуващите вчера:

Трябва да стане ясно, че не всички железничари са на работа. Железничарите, които са на работа, стачкуват на работните места и няма как да дойдат тук. Днес са съвсем други хора на работа. Утре ще бъдат други. Стачката в железниците се брои на брой спрени влакове. В Бургас, Стара Загора, Горна Оряховица, Русе, Мездра, Видин влаковете са спрели.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна