В "Преди всички" бяха събрани различни гледни точки към предстоящата стачка в БДЖ - ще има ли стачка, законна ли е тя, кой ще превози пътниците.
И едните, и другите са прави. Мисля, че днес ще се разберат и стачка може и да няма, каза в "Преди всички" Галя Топалова, представител на голяма автобусна фирма. Хората, които ще пътуват в четвъртък, си купуват в момента автобусни билети, това пак е загуба на БДЖ. Нашите цени сега не се вдигат, но това ще стане около Нова година, защото се вдига акцизът на дизела. В момента е 2,56 , а след Нова година сигурно ще бъде 2,65. Ще вдигнем цените с 5-10 процента. Билетите за влак винаги ще останат по-евтини. Те взимат 200 милиона годишно от нашите данъци, 200 милиона са натрупали дълг за годината и ако стачкуват няколко дни от 800 млн. общо дълговете им ще станат 1 милиард, каза Галя Топалова.
На автогарите в Пловдив утре ще има достатъчно допълнителни автобуси, обясни пред кореспондента на БНР в Пловдив Кремена Данева Веселин Дошков, собственик на превозваческа фирма. Преживяхме и преди време стачка, почти нищо не се усети. Стачката е в извънпиковия период. След 16 часа влаковете работят - във вечерния пик те са на линия. Пропуснахме да обсъдим дали и ние да не се включим - имаме рекордни цени на горивата. Какво се случва в тази държава?! Това са високи разходи, но в условия на криза как да увеличаваме цените. Не сме като БДЖ - държавата да плаща половината билет. Когато са извън пазарните механизми, фирмите стигат до това състояние, в което е БДЖ, каза още Дошков.
Стачка ще има, каза в "Преди всички" Стойчо Кръстев, юрист на Синдиката на железничарите към КНСБ. Стачка ще има, защото работодателят не изпълнява поетите ангажименти. Интересът на стачкуващите от гледна точка на законността на стачката е защитен. Ние гарантираме на нашите работници, че ще ги защитим. С искане на списъци на стачкуващите работодателят показва груба арогантност. Работещите хора не бива да плащат дълга, който други са предизвикали, каза още Кръстев.
Не сплашваме никого, не разбирам защо трябва да сплашваме хората. Ако се стачкува, може да се отиде към фалит, както се случи с Кремиковци. Ще продължаваме да убеждаваме железничарите, че това е само в тяхна вреда, каза Владимир Владимиров, председател на Съвета на директорите на БДЖ. Възможно е да има стачни действия на места, но се съмнявам, че ще има сериозна стачка. Много е вероятно да се отиде в съда. Търсим начин да намалим дълга на БДЖ. В момента влаковете за спиране са 138. Ще бъде разреден графикът. Никъде няма да закриваме линии. Бих помолил стачниците да не спират влакове по линиите, по които няма алтернативен транспорт, каза още Владимир Владимиров.
Кореспондентите във Видин и Враца Тотка Нинова и Ива Антонова провериха как ще се отрази стачката на жителите на селища, чиито жители разчитат само на железниците, за да стигнат до работните си места, например в Искърското дефиле. Железницата трябва да остане - казват хора в Зверино.
Целите интервюта на Таня Милушева с Галя Топалова, Стойчо Кръстев и Владимир Владимиров, както и интервюто на Кремена Данева с Веселин Дошков и репортажите на Тотка Нинова и Ива Антонова чуйте в звуковите файлове.