Непременно трябва да се вземат някакви решения за промени в статута на ВСС и изобщо в съдебната власт, за да може да се стигне до решение на обществените проблеми, които се поставят във връзка с правосъдието. Това заяви в предаването "Преди всички" зам.-председателят на Съюза на юристите в България Димитър Гочев. Според него проблемите на съдебната система отчасти са функция на проблемите в структурата.
Трябва да се избегнат всякакви рискови ходове. Трябва да се запази основната линия на функцията на ВСС от една страна в осигуряването на независимостта на съдиите и съдебните органи, от друга страна – да се осигури оптималната им работа от гледна точка на раздаването на правосъдие.
По думите му е необходима промяна в Конституцията, която да осигури изборът на парламентарната квота във ВСС да става по възможно най-консенсусния начин и с квалифицирано мнозинство. Той подчерта, че парламентарна квота в Съвета не може да няма, освен ако това изискване не се премахне в Конституцията, което може да стане само с Велико народно събрание.
Според експерта от Фондацията за развитие на правосъдието Мартин Белов, в момента не съществува необходимост от промяна на Конституцията: Конституцията не бива да бъде "свещена крава", тя трябва да бъде обект на дебат от гражданското общество и от политиците постоянно. Трябва да бъдат обсъждани подходящи промени не само в съдебната власт, но и в други части на Конституцията, но те не трябва да бъдат правени на всяка цена. Според мен Конституцията от 1991 г. е сравнително успешна, може би най-успешната Конституцията на България досега. Тя има своите слабости, но те трябва да бъдат внимателно обмислени, преди да се правят промени.
Белов изтъкна, че честите промени в Конституцията отслабват нейния авторитет, което не е полезно за обществото. По думите му, моделът на ВСС е един от двата най-разпространени модела за управление на съдебната власт в Европа. Експертът изказа мнение още, че Конституционният съд е един от най-полезните органи в българската конституционна система.
Великото народно събрание не е ясно дали е изживяло своето време, но би могло спокойно да се мисли за неговото допълване със задължителен конституционен референдум, който обаче би трябвало да бъде фиксиран в глава 9 от Конституцията, а не да бъде уреждан просто на законово равнище.
Интервютата може да чуете в звуковите файлове.