Синдикатите в БДЖ остават в стачна готовност. Въпреки че по някои от мерките, които се предвиждат, има сбилжаване на позициите, втората среща между профсъюзите, ръководството на железниците и правителството и този път завърши без конкретни споразумения. Най-важно, според президента на КНСБ Пламен Димитров, е да бъде подписан колективният трудов договор:
Това би дало наистина спокойствие в компанията и гаранции за социалните пакети на хората, които те и сега получават, но за бъдеще време да бъдат гарантирани.
Министърът на транспорта Ивайло Московски заяви, че работната група ще продължи да работи и през следващата седмица:
Следващата седмица, в четвъртък, пак продължаваме срещата при г-н Борисов. До тогава продължава активната работа между работните групи на БДЖ и синдикатите. Разбира се темата ще бъде подложена на постоянен диалог и коментар със социалните партньори. Няма да спрем процеса по подготовка за приватизация. Факт е, че БДЖ няма от къде от друго място да осигури такъв голям финансов ресурс за съфинансиране.
По-рано днес финансовият министър Симеон Дянков окачестви сегашното ръководство на БДЖ като най-доброто, което железниците са имали до момента. Не се обсъждат засега допълнителни финансови механизми, заяви той преди началото на втората среща между синдикатите, ръководството на БДЖ и правителството. Министър Дянков допълни, че застава зад реформите, но не ги смята за достатъчни:
Не се плаша от стачки. Ако искат да заповядат пред МФ. Преди ние да видим реални реформи, аз няма да подпиша заем. Тези 771 млн. лв. да ми опишат как ще ги платят, защото те не са на държавата. Тук няма държавни гаранции, те са на дружеството. Компанията явно е финансова нездрава и няма смисъл да наливаме в бездънна каца допълнителни пари от бюджета.
За да получат заем от Световната банка в размер на 460 млн.лв., който се очаква да оздрави сектора, БДЖ ще трябва да изплащат текущите си задължения и дълговете си. Това беше категоричната позиция на финансовия министър Симеон Дянков:
Заемът ще се подпише. Въпросът е, че той ще се подпише, когато видим, че има достатъчно допълнителни приходи в БДЖ, така че те да могат да покриват поне лихвите по заемите, които в момента са тяхна тежест, нямат държавна гаранция и както казах, от края на 2007 година - началото на 2008 година, не се изплащат. Аз като финансов министър не мога да дам тези пари, просто те да потъват по същия начин, както са потъвали в предното десетилетие.
От началото на седмицата синдикатите преговарят за колективен трудов договор и за спиране на масовите съкращения, които се предвиждат. Позицията им е, че преструктурирането на железниците ще се осъществява по начина, по който е договорено с тях преди месеци. В противен случай стачка ще има, заяви президентът на КНСБ Пламен Димитров:
До този момент нямаме съгласие по това какви и колко съкращения ще има. Мисля, че сме на същото състояние, в каквото бяхме и преди време, с оптимизъм и някаква надежда, че до края на седмицата това може да бъде променено. Може и да няма стачка, ако до петък намерим решение на тези въпроси.