Обновена: 16:40 часа
Българските железничари отбелязват професионалния си празник, който, по традиция, е в първия неделен ден на август. Железопътните работници имат свой празник от средата на миналия век.
През 1888 година в началото на август железопътната линия Цариброд-София- Белово е открита за международни превози. Същевременно държавата откупува и линията Русе- Варна и започва и нейната работа. Така се учредяват Българските държавни железници. Сред най-известните българи, които са работили за железниците са Тодор Каблешков, Захари Стоянов, Иларион Драгостинов, Георги Икономов и Никола Вапцаров. Днешните железничари обаче мислят повече за оцеляването си, а не за празника казва заместник-председателят на Синдиката на локомотивния персонал към КНСБ Владислав Петков:
В този момент нямаме никакви поводи да празнуваме и да се радваме по простата причина, че са заявени недвусмислените намерения на работодателя да продава едното си голямо дъщерно дружество БДЖ "Товарни превози" и да закрива всички съпътстващи дейности като вътрешна охрана, колетна дейност и разпродаване на външни фирми. Едно такова оздравяване, според нашия работодател, е крайно необходимо, защото сме фирма във фалит, но тъй като предмета на дейност на БДЖ е именно превоз на пътници и товари, смущаващо е да се продават товарните превози при очевидна тенденция, в последната година, на увеличаване на товарните превози в Европа.
Все още няма и сключен колективен трудове договор между работниците и ръководството на БДЖ.
Проблемите в БДЖ са толкова много, че няма повод за празнуване -коментира за "Хоризонт" Розен Зарков - председател на Федерацията на транспортните работници към синдиката "Подкрепа". Розен Зарков заяви, че не одобрява намерението да се дадат на частни фирми товарните превози, които извършва БДЖ, тъй като компанията ще се лиши от единствената печеливша дейност:
Товарните превози са на печалба вече трети месец.
Зарков обясни, че ако се продадат "Товарни превози", компанията ще се лиши от приходи: Компанията се лишава от приходи, някой наш човек взима някаква част от товарните превози, вози си само печелившите неща, които са по-удобни за возене и това е.
Имахме среща с представители на бизнеса, дори има и хора, които са се дръпнали от железопътните превози. На всяка крачка има проблеми. За съжаление и самото ръководство на БДЖ са външни хора, които нямат нищо общо с железниците. Те мислят само за пари.