Ние имахме посещение от белгийските пощи, които са най-развитите в Европейския съюз, и предложението пощите в малките населени места да бъдат дадени за стопанисване на частници дойде вследствие от споделянето на техния опит, заяви за предаването "12+3" Милен Керемидчиев, генерален директор на "Български пощи" ЕАД. "Български пощи" имат огромни разходи да поддържат пощенски станции в слабо населени места - там, където има по 80, по 100 жители, и тези разходи на година се акумулират на около 5 млн. лв. Ние по закон имаме разрешение да закриваме тези пощенски станции, но все пак те имат и социална дейност, в тях се извършват не само пощенски услуги и желанието ни е от една страна да намалим разходите на "Български пощи" по тяхната поддръжка, а от друга страна - да не прекъсваме тази услуга, на която са свикнали и малкото на брой граждани в тези отдалечени места. Та идеята е, ако е възможно, да се премине към франчайзинг на пощенската услуга. Това е постижимо, защото е и законово регламентирано, така че да може и в тези труднодостъпни места тази услуга да бъде предоставена и от частни фирми", каза Керемедчиев. Той уточни, че се предоставя не сградата, а само ноу-хауто върху услугата. "Ние имаме компютърен софтуерен продукт, имаме определена методика на работа, нашите пощенски автомобили ще продължават да събират писмовните пратки, както е и досега. Просто самото "гише", така да се каже, и човекът зад него могат да не бъдат служители на "Български пощи", срещу което обаче "Български пощи" да получава такаса за това, че предоставя своето име и своята услуга на трети лица", посочи директорът.
Нашето желание е, използвайки опита на белгийските колеги, които по този начин даже са увеличили броя на пощенските станции и са намалили парите, плащани за тяхната издръжка, да продължаваме по този начин да предоставяме услугата на хората и в най-отдалечените места, но пък да намалим огромните загуби, които търпи дружеството от тази дейност, подчерта Керемедчиев. "Това, което успяхме да направим, е да обърнем тренда и дружеството от минус през последните 2 месеца, 3 даже, от февруари до април, вече е на положителна цифра, което бих казал, че е голям напредък и голям успех ... Това стана с изключително сериозно и контролирано орязване на разходите, с близо 7 млн. лв. сме заложили, че ще намалим разходите за 2010 г., като за първо тримесечие сме успели да намалим разходите с 2,5 млн. лв.", посочи той. Според него разходи са съкратени във всички онези пера, които до момента са били нерегламентирани и не са се отнасяли до пряката производствена дейност. "Т. е. ние не сме орязали разходите от гледна точка на поддръжката на нашата експлоатационна дейност и предоставянето на универсалната услуга на гражданите. Ние орязахме всички допълнителни разходи, които бяха и за закупуване допълнително на автомобили, и за нерегламентирано харчене на канцеларски материали, даже и дърва за огрев, ако ги сложите, наистина ги оптимизирахме и по този начин успяваме да направим едно сериозно намаление на разходите", каза още Керемидчиев.
Той се съгласи, че условията на работа в пощенските клонове са лоши. "За съжаление не можем да инвестираме повече от това, което сме заложили за 2010 г. поради наистина тежкото финансово състояние на дружеството. Но от друга страна пренасочваме нашето внимание, особено в големите градове се насочваме към молове, към бизнес-офиси - там, където досега "Български пощи" не са съществували от една страна, от друга страна конкуренцията е била много силна. Така че ще видите едно ново лице на "Български пощи" съвсем скоро в София и в няколко големи града ... Да видите наистина ударно как ще се опитаме да сменим имиджа и, така, виждането на хората относно услугите, които предоставят "Български пощи", каза директорът. Той бе склонен да спори дали заплащането за офис в мол би излязло по-скъпо, отколкото на някое друго място. "Защото поддръжката на една сграда, която е рушаща се, без елементарни основни необходимости наистина ще струва много повече, отколкото ако се наеме един киоск, не говорим за наемане на магазини, а за такива островни площи в моловете, където могат да работят до 4 човека, така че разходите ще бъдат наистина минимални, а ефектът ще бъде изключително голям от гледна точка на събираемостта. Никой не би искал да влезе в една пощенска станция, която е олюпена, неприветлива и няма добър външен вид. Всеки би искал да се спре на едно гише в мол, където има огромен пътникопоток и би искал да спре за секунда, да си плати услуга или да си пусне едно писмо", категоричен бе той.
Ще останат ли на работа хората, които до момента са изпълнявали пощенската дейност в малките населени места, какви са загубите в нерентабилните пощенски клонове, колко е била загубата на "Български пощи" в момента, когато новият изпълнителен директор пое поста през ноември, предвиждат ли се още съкращения в дружеството и актуална ли е идеята за създаването на 5 дъщерни дружества можете да чуете в звуковия файл с интервюто с Милен Керемедчиев.