Днес ще бъде внесена поканата министър Цветан Цветанов да бъде изслушан от комисията по вътрешен ред и сигурност, заяви в предаването "Преди всички" депутатът от Коалиция за България и член на комисията Михаил Миков. "Подписите са събрани, така че се надяваме през следващата седмица министър Цветанов да ни запознае и с доклада, и с информацията, която е представил на министър-председателя, с която се разполага по темата "контрабанда" и да се види оттук насетне какво прави държавата да се спре това, да се увеличат приходите в бюджета. Защото усещането, специално за контрабандата на цигарите, е доста подтискащо. Виждате вчера някои медии отразиха даже стрелби по пазара на София, което звучи доста така ...", каза Миков. Според него управляващите също имат полза от явяването на Ваньо Танов и Цветан Цветанов пред комисията и от събирането на информация, за да се види къде трябва да бъдат предприети съответните мерки. "Законодателни действия, на изпълнителната власт, полицейски акции - каквото трябва, просто да се спре тази контрабанда", добави депутатът от левицата.
Нямам представа какво е имал предвид премиерът, каза Миков във връзка с изявлението на премиера Бойко Борисов, че е подобре граничар и митничар да не са заедно, а да се дебнат един друг. "И досега инспекторатите, службите, структурите се дебнат едни-други, въпросът е какъв е резулататът от тази работа. Спомняте си, че преди година или повече от година там имаше един зрелищен случай на Калотина, дето се изхвърляха пари през прозорците и после нищо. Така че само дебнене не е необходимо, необходимо са умни мерки. Мерки включитлно по премахване на предпоставките, мерки включително по овладяване на вътрешните, така, разпространителски мрежи, по контролирането им, по арестуването им най-накрая, и то не толкова заради зрелищните акции, колкото за прекъсване на тези дистрибуторски мрежи на контрабандни цигари", смята той.
На забележката, че проблемът с арестуването започва да става притеснителен, защото арестите са препълнени, Миков посочи, че отдавна предупреждават, че мерките за неотклонение доста фриволно изглеждат във въображението на хората като санкция. "Те не са санкция, но такова впечатление се внушава през медиите чрез показването на арестуване на лица от хора в качулки. И сега вече проблемът ще е "О, трябва да ги държим някъде, че трябва и да ги храним, че трябва и медицински да ги осигуряваме ...". Ами това всичко е на сметката на данъкоплатеца. Тази политика наказателна, която се развива в последните 8-9 месеца под мотото "Ще преборим, ще удушим, ще разбием всеки, който е извършил някакво престъпление, тя дава своите резултати и в тази посока. Данъкоплатецът трябва да знае, че това струва пари и че никой тези месеци не се сеща за другия въпрос в елемента на наказанието - превъзпитание. Той в нашето актуално разбиране за наказателно право не съществува. При нас е - да ги вържем, да ги вкараме в килията, да ги храним там, да ги охраняваме. И темата превъзпитание - тя въобще не съществува, поне от провежданата наказателна политика или експонираната наказателна политика. Защото, слава Богу, има и съд", категоричен бе той.
Според Миков сложните отношения между МВР и съда всъщност са между този вътрешен министър и вицепремиер и съдебната институция. "Имат едно, така, просто основание - те са свързани с политическото желание, политическата воля и опит да бъдат подчинени различните системи, които имат степен на независимост - като тръгнем през отделните регулаторни органи, имам предвид КРС, имам предвид СЕМ, Комисията за финансов надзор и стигнем до Висшия съдебен съвет (ВСС). Проблемът с него е, че той е конституционно закрепен и тук работата е малко по-сложна. Иначе желанието за налагане на нова власт над тази система - то е очевидно", каза депутатът. Той се сгласи, че и съдебната система дава достатъчно основание да бъде критикувана. "Факт е, че този висш съвет, първият постоянно действащ висш съвет, свърши толкова работа, включително по темата "борба с корупция", включително по мерките за реформа на съдебната система, включително по дисциплинарните санкции. Защо никой не сравнява този ВСС с ВСС от времето, когато г-н Борисов беше главен секретар и г-н Цветанов беше негов помощник в МВР. И да задам аз въпроса: "А бе къде бяхте Вие, бе, господа професионалисти тогава? И кажете кой персонално Ви пречеше да разкриете корумпираните, да докажете корумпираните магистрати?" попита Миков. Според него доста несправедливо е всичко, което се изрича по отношение на ВСС. "И още нещо - има 2 освободени места там на членовете на ВСС. Сега ГЕРБ се чуди накъде да хване - дали да излъчи двама души от парламентарната квота, които да влязат и да попълнят ВСС, вариант №1, или да смени целия ВСС. Очевидно все още се използва, така, устремът за сменяване на целия ВСС ... Въпреки всички обвинения този ВСС доказа изключителната си ефективност, но никой не иска да сравни резултатите на този ВСС с предишните ... Макар че за реформа, за борба с корупцията в съдебната система се говореше много години", добави той.
Миков смята, че във всяко стадо има мърша и дори министър Нанев си е подал оставката заради съмнения в корупция. "Въобще не стана въпрос за оставка на целия министерски съвет. Ами същата е работата с ВСС", посочи депутатът. Той се съгласи, че основният проблем на министър Цветанов и правителството, че говорят членувано, за системата като цяло, което работи срещу тях, защото дори и честните хора, след като ги плюят, имат желание да бъдат вече част от цялото. "Много е важен въпросът за индивидуализацията. И още нещо. Сега се поставя въпрос за разрешаване достъп на членовете на ВСС, ... допуск, да. Добре де, ама не е ли малко обидно за съдебната власт да кажеш: "Ще минете през допуск", а министерският съвет няма да минава през допуск, членовете на кабинета? И виждате до какъв абсурд можем да стигнем, когато става въпрос за допуск до изборни длъжности. Службите да кадруват, независимо на какво равнище. Утре ще кажат: "За да се явиш на избори за народен представител, трябва да минеш през допуск", каза още Миков.
Според него трябва да се промени мисленето, манталитетът, че специалните разузнавателни средства (СРС) могат да решат всички проблеми от живота, че могат да бъдат средство за кадруване в съдебната система и за дисциплинарни производства, че могат да се използват в политическата борба. "Или СРС-тата са информацията, коята всеки ден е на бюрото на един ръководител, ако той наистина иска да е силен и могъщ. Т. е. това не са СРС-тата. Те са изключително средство, което влиза под юргана на хората, за да се разкриват и наказват престъпления. Ето това е първото нещо, което трябва да се промени. Второто, което трябва да се промени в тези, които използват СРС-та - те трябва да четат много добре закона, където е казано във второто изречение кога се използват СРС-та - когато не може по друг начин да бъде събрана определена информация. Днес за съжаление СРС-та се използват във всички случаи, ... без да са направени опити да се решат проблемите по друг начин. Ето вземете и пак примера се връщам към ВСС възникнал - ами да работи ли, да не работи ли. Чакайте сега, ако почнат СРС-тата да се използват за всеки вид управленска дейност, къде отива България?", споделя депутатът от левицата.
Възможно ли е депутатите да придобият реална представа за това как действа държавата срещу контрабандата на фона на конфликта между МВР и митниците за това кой носи отговорност за ситуацията, съществувал ли е Красьо и по времето, когато Бойко Борисов бе главен секретар на МВР и кой постави първи въпроса за лобиста в съдебните среди, какви биха били последиците от цялостна смяна на ВСС и има ли прецеденти в това отношение, какво мисли левицата за предложената стратегия за реформа на съдебната система и как прохожда подкомисията за използването на СРС-та можете да чуете в звуковия файл с интервюто с Михаил Миков.