Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Михаил Захариев: "Всички държави се ръководеха от безопасността на полетите"

Снимка: БГНЕС/EPA

По мое мнение всички държави се ръководеха от основната задача, която имаме, за осигуряване на безопасността на полетите, защото един човешки живот, а тук говорим за стотици такива, е несъизмерим каот стойност, заяви в предаването "Събота 150" Михаил Захариев,главен секретар на дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" в министерството на транспорта, във връзка с предпазливата реакция на много европейски правителства при изригването на вулкана в Исландия и затварянето на въздушните пространства. "В края на краищата не може да се рискува, не сме на някакви военни действия и от това да зависи примерно бъдещето на света. Но тъй като ние нямахме опит, това беше първият такъв катаклизъм, с който се срещаме очи в очи ... Имало е частични изригвания, имало е частични затваряния на въздушното пространство, но такова нещо не е имало. Естествено, че първоначалните реакции, първоначалните решения се вземат на базата на теоретични изводи, защото теоретично могат да повлияят на двигателя, теоретично могат да повлияят на навигационните средства на самолета. Така че всичко е теоретично и моделите бяха теоретични", посочи Захариев по повод обвинения в средствата за масова информация, че моделите, които са били взети предвид при вземането на решенията в кризата, търпят критика заради прекалено теоретичния си характер.

Той припомни, че движението на частиците вулканичен прах е на база на закона на Бернули. "Никой не може да каже каква е плътността навсякъде, ако не се направят директни измервания. А това значи стотици хиляди сонди, които трябва да преминават през ... всеки квадратен метър. Достатъчно е примерно една концентрация голяма на частички в 10 или 15 кубически метра пространство, през които минава двигателят, и той се запушва и се получава срив ... Така че математическите модели, които бяха изградени, смятахме, че до голяма степен отговарят на действителността. Постепенно нещата започнаха да се изясняват ние започнахме да трупаме опит, видяхме, че има възможности да се намерят пространства и затова пространството беше разделено на 3 зони именно за да даде възможност да се вземе оперативното решение. Но това не значи, че ние сме престанали да работим по този въпрос. Сега постепенно във всяка страна започват работа експерти, за да могат в бъдеще, и то в най-скоро бъдеще, да изградим необходимите указания, документи, с които ще бъдат запознати всички превозвачи в света, всички авиокомпании, за да може по-адекватно да се взема решение", добави експертът.

Изригването в Исландия се случи точно на мястото, където се определя климатът в Европа, където се намира т. нар. "исландски минимум", посочи Захариев. "Оттам се зараждат циклоните, които влияят на климата в Европа ... Може би съвсем друго би било положението, ако бе изригнала Етна, която има непрекъсната активност, или Везувий, които са в точно обратната, противоположна зона на антициклоналното образувание в Европа", каза още той.

В Европейската комисия съвсем сериозно се разработва въпроса за отварянето на европейското въздушно пространство, което би позволило на авиокомпаниите да съкратят маршрутите на полетите, разхода на гориво и вредните емисии в атмосферата, посочи Захариев. "Идеята е да се създадат по-мащабни единици, които ... са извън границите на европейските страни, които се ръководят от един провайдър на въздушно движение, така че да могат да се изменят въздушните коридори, тъй като в момента движението между една точка А и точка Б не е по най-оптималния път, а е свързан с трасетта във всяка страна, която поддържа своето въздушно пространство", каза той. Според него и в България се съобразявт например с изскванията на военно-въздушните сили, когато има учения, както е и във Франция. "Но тук не става дума за самите военни или за това кой контролира въздушното пространство. Става дума за възможността просто да се премахнат виртуалните граници във въздушното пространство между отделните държави-членки, тъй като ние така или иначе сме едно цяло и просто не е удачно да се поемат толкова големи разходи, които в интерес на истината се отразяват най-вече на потребителя, на самия пътник. Защото не става дума за печалба на авиокомпаниите, а просто става дума за намаляване на разходите на потребителите, тъй като това е една от основните тези, които обслужва Европейският съюз (ЕС), и просто няма начин да не се развива авиацията в това направление", категоричен бе Захариев. Той посочи също, че от догодина влиза в сила нов регламент на ЕС, който дава възможност на летищата сами да си определят пътническите такси, които вече ще бъдат определяни абсолютно прозрачно, на базата на действителните разходи, които се влагат в поддръжката на инфраструктурата, като по този начин пак ще се стигне до намаляване на парите, които плащат потребителите. 

Ще бъде ли разработен в Европа системата на въздушни коридори, прилагана по западното крайбрежие на САЩ, и  ще поевтинеят ли самолетните билети благодарение на замисляната нова система за организация на въздушния трафик в държавите-членки на ЕС можете да чуете в звуковия файл с интервюто с Михаил Захариев.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна