Повече от пет средни и малки европейски авиокомпании са заплашени от фалит след продължителното затваряне на европейското въздушно пространство заради облака от исландския вулкан, съобщи ръководителят на Международната асоциация за въздушен транспорт Джовани Бисиняни. Той добави, че ще поиска от ЕС да позволи на правителствата на страните-членки да изплатят на авиокомпаниите загубите от престоя на земята на техните самолети. Според Асоциацията, европейските авиокомпании са губили по повече от 200 милиона долара на ден.
Въпреки възобновяването на полетите от и за Европа, хаосът по летищата продължава. Седмици ще минат, докато се възстанови напълно въздушният трафик, тъй като от 14 април досега бяха отменени над 95 хиляди полета. Все още са в сила известни ограничения на някои аерогари. От Брюксел разрешение за заминаващи ще има след 15 ч. бълг. време. Дания обяви, че отваря пространството си поне до 9 тази сутрин, аналогична е и ситуацията във Финландия, Франция, Германия, Ирландия и Швеция все още запазват някои ограничения.
Председателят на Международната организация за гражданска авиация Роберто Гонсалес заяви в Ню Йорк, че вече е безопасно да се лети за Европа. Облак вулканична пепел отново надвисна над Сърбия, но въздушното пространство остава отворено.
Активността на исландския вулкан спада пред последните няколко часа. Независимо от това, исландски учени се опасяват, че вулканът може да активира намиращия се на около 20 км друг вулкан с доста по-лесното име Катла, чието изригване може да е 10 пъти по-силно и който през последните три пъти през годините винаги е следвал активността на първия вулкан. Двата вероятно са свързани с мрежа от магмени канали, а магмата продължава да се движи и е възможно да избие на друго място. Засега Катла не показва признаци на активност.