Приемайки още преди 2 месеца предложението на вицепрезидента Калас за негов съветник по транспорта, аз не предполагах, че ще се случи точно сега такава криза, но моята предварителна уговорка с него бе да направим така, че да работим за отворен, динамичен пазар, в който всеки потребител се зачита, заяви бившият български еврокомисар Меглена Кунева по повод на кризата със затворените европейски летища заради активизиралия се исландски вулкан. "Има много неща, на които тази криза може да ни научи. Най-напред, че реакцията на компаниите е твърде различна, т. е. уважението към потребителя, към правото му на информация, към правото на възстановяване на разходите му, правото му да се погрижиш за него, когато той е в такава ситуация на летището. Всички тези неща трябва да видим как действат на практика. Трябва да има приложение на правилата, да видим кои от тях могат да свършат работа при криза, кои от тях трябва да бъдат допълнително засилени и аз лично смятам, че компаниите трябва да получат своето място според оценките на потребителите", каза Кунева.
Тя е предложила тази сутрин на вицепрезидента по транспорт на Европейската комисия Сийм Калас да се направи една бърза снимка на ситуацията в момента, за да се види какви са оплакванията на потребителите и евентуално доколко те са доволни, ако оплакванията им са били посрещнати правилно от компаниите. По принцип това, което стана, е събитие, независещо от авиокомпаниите, посочи Кунева. "Но ако те са изпратили - при съвременните технологии - ако са изпратили по e-mail, ако са изпратили по Twitter, ако са изпратили информация, пътникът няма смисъл да поема риска да пътува в такава ситуация, т. е. той е предупреден и ако не е предприел пътуването все още, няма да има компенсация. Но ако той е някъде на летището - представете си студент или едно семейство с 5 деца, за които хотелът не е проста работа как да се организира - ето за такива случаи трябва да имаме общ стандарт, по който да действат всички компании. Аз самата съм в такава ситуация, защото миналата седмица бях по друг проект в Брюксел и всъщност не можех да се върна. Така че мога да кажа, че имам и емпиричен опит и действително начинът, по който компаниите комуникират с пътниците, е много различен", добави тя.
Кунева съобщи за БНР, че е приела да бъде и съветник на еврокомисаря по цифровите технологии Нели Круз , на която ще съдейства с опита си за защита на потребителите в дигиталното пространство.
Редно ли е според Кунева авиокомпаниите да предпочитат смяна на датата на полетите, а не връщане на парите на пътниците, в каква посока очаква да се вземе общото координирано решение за разширяване на летателното пространство над Европа и очаква ли тя гласуване на европейска помощ за въздушния транспортен бизнес можете да чуете в звуковия файл с интервюто на Диана Чепишева с Меглена Кунева.