Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Над България вече няма прахови частици

Над България вече няма прахови частици. Няма и опасност очакваните валежите от дъжд да имат различно химично съдържание, казаха пред "Хоризонт" синоптиците от НИМХ-БАН. В същото време мощните трусове от вулкана в Исландия продължават.

Вулканът бълва пепел в атмосферата, но на височина вече от около 2 км, като въздушните течения я тласкат на юг. Миналата сряда, когато вулканът поднови активността си, височината на стълба от пепел беше около 11 км.

Появиха се и първите признаци за нормализиране на въздушния трафик. Ако небето над Европа се изчисти от вулканичния облак, половината полети могат да бъдат възобновени. Перспективите за това обаче засега остават неясни.

Летището в София работи и обслужва пристигащи и заминаващи полети. Сутринта излетяха самолетите за Рим, Мадрид и Истанбул. Ще бъдат осъществени и обедните полети за Виена и Москва.

Според информацията на летище София засега са анулирани следобедните полети за Лондон, Париж, Франкфурт, Мюнхен, Дюселдорф и Цюрих. Временно са отворени и летищата в Пловдив и Бургас. Затворени остават във Варна и Горна Оряховица.

В другите европейски държави също има отворени летища – в Русия, Турция, Испания, Южна Франция и Южните Балкани, в Румъния. Румъния отвори две свои летища – в Тимишоара и Арат. Швеция отвори международното летище в Руанда и в Стокхолм за обслужване на полети на север и на запад от столицата.

Чехия и Дания отвориха въздушните си пространства за полети на голяма височина, но летищата им остават затворени. Все още остават затворени въздушните пространства на Германия, Северна Франция, Северна Италия, Холандия, Естония, Унгария, Великобритания, Ирландия, Латвия, Полша, Словакия, Швейцария и Белгия. Великобритания няма да отваря летищата си най-рано до полунощ, докато в Северна Франция и Северна Италия мярката ще остане в сила до утре сутринта.

Ако искате да помогнете на роднините си в чужбина, в посолствата на съответните страни има информация какъв алтернативен транспорт може да се ползва. Можете също така и да депозирате и във външното ни министерство средства, пари, финансови, които да бъдат предоставени съответно от нашето посолство в страната, в която се намира вашият близък. Това става чрез Дирекция "Консулски отношения".

Българските авиокомпании ще продължат да се съобразяват с решенията на европейските авиационни власти, каза пред "Хоризонт" главният секретар на Асоциацията на българските авиокомпании Йовко Йоцев.

Българските авиокомпании, а и самата българска държава, едва ли имат ресурса да преценят дали мерките, които до този етап са взети, са напълно адекватни. Така че позицията на нашите авиокомпании е да приемат мерките, които са наложени от страна на "Евроконтрол" и изцяло да се съобразяват с тях.

В същото време много световни авиокомпании изразиха неудовлетворение от действията на националните власти. Генералният директор на Международната асоциация за въздушен транспорт Джовани Бисиняни постави под въпрос необходимостта от затваряне на въздушното пространство и заяви, че кризата в момента е по-голяма от тази на 11 септември 2001 година.

Заради тази криза по-късно днес се събират транспортните министри от ЕС. Министрите ще обсъдят дали да бъдат премахнати ограниченията върху въздушния трафик на континента.

Близо 7 млн. пътници са засегнати от затвореното вече пети ден по-голяма част от европейското въздушно пространство. Всеки ден авиокомпаниите губят над 200 млн. долара. Въпреки блокадата еврокомисарят за транспорта Сим Калас заяви, че сигурността остава абсолютен приоритет и компромиси с нея няма да има.

Една от посоките ни е да работим по безопасността. Не може да има компромис по отношение на безопасността. Тя е нашият пръв и основен приоритет. Въз основа на пробните полети работим в посока на оценка на обстановката и търсене на начини за разширяване на въздушното пространство, без безопасността да бъде поставена на риск.

По информация на "Евроконтрол" вчера в Европа са обслужени едва 5000 полета. За сравнение – в нормален неделен ден полетите са около 24 000.

По публикацията работи: Добромир Видев - БНР
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна