Гласувайте на сайта "Как се пише?"
Гунди, Шенген и дубайски шоколад сред предложенията за думи на 2024
Платформата "Как се пише?" за четвърти път провежда кампания за избор на думи на годината. Първоначалните предложения са приети и сведени до 10, за които сега всеки, който желае, може да гласува. Анкетата е на сайта "Как се пише". Думите, от които може да се избира, са безводие, Гунди, дезинформация, дубайски шоколад, избори, Ново начало, Олимпиада, санитарен кордон, Тръмп, Шенген. Гласуването ще приключи на 18 януари 2024 г. в 14:00 ч. Желаещите могат да посочат не една, а три думи, които според тях най-добре характеризират събития, хора, явления, с които ще бъдат запомнени последните 12 месеца.
Крайният резултат ще бъде обявен на 20 януари. Думите са подредени по азбучен ред, те бяха избрани от близо 30 други, които бяха обсъдени от жури в състав д-р Павлина Върбанова, доц. Георги Лозанов, Веселина Седларска, Доротея Николова, д-р Иван Ланджев и Стефан Попов – Чефо.
Една от думите на 2024 година за езиковеда Павлина Върбанова, основен инициатор на кампанията и създател на "Как се пише?", е Шенген:
"Случиха се важни събития през 2024 година, свързани с Шенген. Най-сетне ни приеха и по въздух, и по вода. Мисля, че това бе една от причините хората да предлагат именно Шенген за дума на годината."
За първи път имаме толкова много собствени имена в кампанията, уточни Върбанова. Това са Гунди, Тръмп, Шенген, Ново начало и Олимпиада, защото се конкретизира точно коя:
"Мисля, че за първи път допускаме имена на личности във финалните десет предложения. Тази година нямаше как да бъде другояче, защото филмът за Гунди се радваше на широка популярност, за Тръмп дори не е необходимо да коментираме.Целият свят, включително и България, говори за него."
Всички сме свидетели на влиянието, което имат социалните мрежи, каза още Върбанова. Именно там стана популярен дубайският шоколад. Инфлуенсъри, известни и много непопулярни хора през цялата година пускаха клипове как правят или купуват, а после хапват съчетанието между кадаиф, шоколад и пистачо.
Известният езиковед призна, че все още не е опитвала от шоколада, но уточни:
" Искахме да има и една лайфстайл дума, защото животът не се изчерпва само с политиката, с обществените и с икономически процеси. Трябва да си даваме сметка за другите области на нашето житие. Това е една от целите на кампаниите ни - да отразим това, което се е запечатало в общественото съзнание, като дадем избор от по-широк кръг теми."
ПОВЕЧЕ В ЗВУКОВИЯ ФАЙЛ: