Задължителна матура по математика: Шанс или бреме за зрелостниците?
Институтът за пазарна икономика (ИПИ) лансира предложението зрелостниците у нас да полагат втора задължителна матура - по математика. Според мотивите им математическите умения, познания и способности са много важни както в ежедневието, така и общо за продуктивността в икономиката. Те са необходима предпоставка за адекватно вземане на решения, преценка на рискa, създаване на продукти и услуги с висока добавена стойност. Според Адриан Николов, старши икономист в ИПИ, предложението се базира на следните наблюдения:
"Изключително ниската популярност на зрелостния изпит по математика в момента, както и много ниско качество на преподаване по дисциплината. Тези 2 неща могат до някаква степен да бъдат контрирани с въвеждането на допълнителен изпит", смята анализаторът.
Припомняме, че едва 5% от зрелостниците от профилирани паралелки положиха втора матура по математика през 2024 година.
Маргарита Йорданова е ученичка в 12-и клас в старозагорска гимназия и разказва, че нейните силни предмети са български и английски език. Тя е против въвеждането на задължителен зрелостен изпит по математика, защото смята, че връстниците й нямат добра подготовка по дисциплината.
Павлина Христова е учител по математика вече 38 години, от които 35 са преминали в СУ "Максим Горки". Според нея предметът изисква здрави основи и постоянно разбиране, а за да го има – пропуските от по-ранната степен трябва да бъдат отстранени. Тя подчертава:
"Учениците губят интерес, защото не могат да усвоят материала. Когато след 7 клас са влезнали с по-ниски точки, нагоре вече става много трудно. И ако тези ученици трябва в сегашната програма да държат задължителна матура, това ще бъде убийствено за тях".
Въвеждането на задължителна матура по математика изисква нови учебни програми и повече часове за упражнения, смята опитната преподавателка.
Кривата на резултатите по математика от външното оценяване се движи прогресивно надолу с увеличаването на възрастта на учениците, показват наблюденията на директора на училището Мариана Пенчева. Тя споделя, че ако след 4-и клас резултатите са отлични, то след 7-и са добри, а след 10-и са направо отчайващи.
Чуйте подробности по дискусионната тема в приложения звуков файл: