Негласуващите в България: активната сила, която политиците пропускат
Д-р Пламен Димитров, психолог и изследовател, представи задълбочен поглед към профила на негласуващите български граждани. Според тематично и многопластово изследване, проведено от екип психолози сред над 1200 души, една четвърт от негласуващите са успешни и социално активни личности. Какво ги отблъсква и какви са възможностите за мобилизиране на тази ключова група?
Изследването променя общоприетите представи за негласуващите в България. Според резултатите, тази група не е съставена от апатични и незаинтересовани граждани.
“Напротив, те са активни, интелигентни и социално ангажирани личности. Основната причина да се дистанцират от изборния процес е липсата на доверие и усещането за липса на адекватно политическо представителство.”, каза д-р Димитров.
Основни подгрупи на негласуващите:
Успешни професионалисти с постижения – хора, които са утвърдени в различни професионални области и поддържат висок стандарт на живот.
Социално отговорни личности – граждани, които се включват в обществени инициативи и проекти.
„Гневни“ критици – информирани, но недоволни граждани, които отказват да подкрепят когото и да е заради високи очаквания и разочарование от настоящата политика.
Пасивни и емоционално изчерпани – хора с по-нисък социално-икономически статус и често с лични или здравословни предизвикателства.
Според д-р Димитров, политиците трябва да променят подхода си и да създадат по-искрен и директен диалог с тези групи, ако искат да спечелят доверието им.