"Няма държавна политика по отношение на градския транспорт не само за София, но и за страната"
Александър Шопов: Неприятно е на няколко месеца да водим разговор дали градският транспорт в София ще спре
"Цяла Европа покри задълженията на градския си транспорт по време на пандемията, но в България това не се случи"
Неприятно е на няколко месеца да изпадаме в ситуация, при която да водим разговор дали градският транспорт ще спре, защото няма достатъчно финансиране. Това заяви пред БНР Александър Шопов, Федерация на транспортните синдикати.
Днес ще се проведе извънредно заседание на Столичния общински съвет, на което ще се реши дали ще бъде отпуснат заем от шест милиона лева за градския транспорт в столицата.
"Няма държавна политика по отношение на градския транспорт не само за София, но и за страната. При дългосрочната политика на общината има някакъв напредък, защото имаме подписано споразумение със столичния кмет. Смея да твърдя, че има някаква визия за развитието и за стъпките, с които да се оздрави градския транспорт. Но нещата са комплексни - ако няма решения от всички страни, отново ще си говорим това след няколко месеца".
Задълженията в размер на 20 милиона лева започнаха да се трупат още през 2020 година – по време на пандемията, обясни той в предаването "Преди всички".
"Цяла Европа покри задълженията на градския си транспорт по време на пандемията, но в България това не се случи".
С билети в градския транспорт, който е социална услуга, няма как да направим така, че да стабилизираме дружеството, обясни Шопов.
"Все по-малко хора кандидатстват за работа. Продължават и да напускат. Направихме първата стъпка с увеличението от март месец с 15%. Предстои ни да финализираме бонусната система и тя да залегне. Това е една перспектива, която трябва да се следва".
Той се надява, че в Столичния общински съвет ще се намери консенсус за отпускането на необходимите средства за градския транспорт.
Шопов настоява държавата да поеме своята отговорност и да плаща в срок задълженията, които има към общините. Той смята също, че "на ниво предприятие е редно тези временни бордове на директорите да станат постоянни и да имат визията какво ще се случва през слеващите 4-5 години".
"В ръцете на общината е да задвижи процеса, за да се знае, че тези хора носят отговорност".
Цялото интервю може да чуете в звуковия файл.