Превенцията е стимул за по-безопасно и дисциплинирано шофиране

Красимир Георгиев: Необходима е всеобща реформа във всички области от безопасността на движението

Пътният травматизъм намалява, защото постепенно българският автопарк се обновява

Красимир Георгиев в ''Посоките на делника'', 3 октомври 2024 година
По-малко ранени и загинали по пътищата на страната през настоящата година, но повече катастрофи, отчита статистиката.

Намалява пътният травматизъм в област Видин, но тежките пътни инциденти в Монтана се увеличават. 

МВР обяви засилване на контроа и административнонаказателната дейност. 

Мисия възможна ли е пътната безопасност в България? 

Качествена превенция или по-високи глоби? 

Войната по пътищата дискутираме с Красимир Георгиев, изпълнителен директор на Асоциацията за квалификация на автомобилистите.

Радио ВИДИН: По-малко ранени и загинали по пътищата, но в същото време и повече катастрофи. Трудна е за прочит тази статистика. Напредък има ли де факто?

"За мен разликата в тези цифри и причините са две. Едната е, че постепенно, макар и бавно, но автомобилният парк се подобрява. Карат се вече сравнително по-нови автомобили, имащи повече системи за безопасност. Имат значение тези неща. Другата причина е статистиката - нещо, което знаете, може сега да изглежда по един начин, след час - по друг, а после - по съвсем друг начин. Като цяло съм склонен да се съглася, че последствията от по-големия брой произшествия да са по-малки е най-вече паркът. Много хора вече си продават старите коли, купуват си по-нови. Всяка по-нова кола е с повече системи за активна безопасност. Само и единствено на това може да се дължи. Пътищата ни не са станали по-хубави, контролът е станал още по-слаб. Ако трябва да говорим за културата на българския водач, тя е станала по-лоша. Това, че стават повече катастрофи, потвърждава това, което казах преди малко, но пораженията са по-малко единствено според мен на това, че автомобилите, които вече българинът кара, са сравнително по-нови".

Радио ВИДИН: Вътрешният министър Илков твърдо настоява за засилване на превенцията. Повече контрол дали задължително означава обаче по-качествена превенция?

"На Пътна полиция работата не е само контрол. Господин Илков е съвършено прав. Първата, даже основна задача, може да звучи малко нестандартно, но задачата не е санкцията. Задачата на Пътната полиция, първата и основна задача, е превенцията. Не е важно нарушителя да го засечем с превишена скорост, за да го санкционираме. По-важно е нарушителят да не е нарушител, да не превишава скоростта. Ако той е превишил скоростта и ние го засечем с тази скорост - да, ще го санкционираме. Но, като си кара бързо, на следващата по-висока скорост, която ще използва, вече реално може да направи голяма беля. Идеята на превенцията е да убедим водачите, превенцията да си изиграе ролята на стимул за по-безопасно и дисциплинирано шофиране, а не цифрите, които много началници на КАТ обичат да съобщават, как тази година повече фишове, актове от миналата... Това не говори добре за тях. Това не говори добре за самите катаджии. Превенцията, господин Илков е абсолютно прав, съвършено прав, че тя трябва да бъде на първо място, като успоредно с това се извършва правилен и ефективен контрол на пътя. Не да седят под някоя сянка цял ден и да чоплят семки, а да сменят мястото, където са, за да демонстрират по-голямо присъствие, а това по-голямо присъствие ще постигне именно по-добра превенция".

Радио ВИДИН: Винаги се учудвам, когато чуя, че са написани 3 хиляди фиша повече. Това означава, че не бележим прогрес, щом има 3 хиляди нарушителя.

"Точно така е. Това е като един собственик на траурна агенция да докладва или да визира, че 2023 година са извършили повече погребения, отколкото за 22-ра. Това не звучи приятно, нали? Трябва да спрат малко с тези цифри. Това не е повод за добра работа. Аз, например, бих им увеличил заплатата, когато на всеки пътен полицай раздам определен район и в този район, ако от година на година намаляват произшествията (...), колкото повече намаляват, толкова повече ще му увеличавам заплатата. Това бих направил. Тогава, повярвайте ми, ще има резултат от тяхната работа".

Радио ВИДИН: Какво се случва във вашия бранш? Всичко, да напомня, започва от вкъщи и от обучението, което правите. Отново обаче имаше протести. Надига се сивият сектор. 

"Надигането на сивия сектор означава най-после, казвам най-после... Намира се министър жена, която имаше волята и смелостта да започне реформите в нашия бранш, а с това да направи съня на сивия сектор неспокоен. Фактът, че сивият сектор се надига, означава че се върви в правилната посока. Това е истината - да се елиминира човешкият фактор в контрола и самата електронна система да валидира дали обучението е правилно или не. Как? Например, тази система с електронния учебен картон ще казва дали часът е даден като време напълно или не. Тя ще валидира дали е отработено заложеното предварително обучение, или не е. Ако всичко е както трябва, тази система валидира часа. Ако не е както трябва, ще каже, че часът не се признава, защото не е отработен съгласно заложените показатели преди часа. Виждате ли колко е просто?! Тогава я няма корупцията. Въпреки че те изтъкват, че дигитализацията ще доведе до по-голяма корупция. Това е просто смешно. Това могат да го твърдят само хора, които не живеят на тази планета. Ако електронизацията увеличава корупцията, то Естония ще е най-корумпираната страна в Европа".

Радио ВИДИН: В един наш разговор отпреди година казахте, че парите са по-силни от алтернативата да опазим човешките животи.

"За съжаление, и досега беше така. Жалко, че тези хора протестират единствено и само за това, че се нарушават техните интереси и сегашното статукво, а не за това да има реформи, да има по-добре обучени водачи, което означава по-голяма безопасност на пътя, което означава по-малко смърт, по-малко опечалени семейства. Пак ще повторя, аз може би съм го казвал, убеден съм, че съм го казвал в някои от интервютата за вас, но добре подготвеният водач до голяма степен с тази добра подготвеност може да компенсира недостатъците на пътната инфраструктура, недостатъците в осъществяването на контрола, лошата организация на движението - все фактори, които силно влияят върху безопасността на движението. Ако един водач зад волана е много добре подготвен, което означава мислещ и можещ водач, то той с корекцията в действията си до голяма степен ще покрие тези недостатъци в другите фактори".

Радио ВИДИН: Искам да напомня, че сте изразител на мисъл, която рядко може да се забележи в пространството: че КАТ трябва да се реформира. Все още ли сте на това мнение?

"Смятам го, разбира се. Аз смятам, че както министър Стоянова има смелостта, една жена, първата жена министърка, точно тя има смелостта да тръгне с реформите, без да се интересува от разни кряскащи и врякащи такива елементи, които искат сегашното статукво да се запази.... Въпреки всичко, тя тръгна по пътя на реформите. За което получава подкрепа от нашата асоциация и от още близо 17 други организации, които имат отношение за безопасността на движение. Само реформата, която провежда министър Стоянова, няма да е достатъчна. Реформа в сектор КАТ трябва да се почне веднага, още от вчера, именно от министъра на вътрешните работи. Не само в КАТ, това нещо трябва да се случи и в съответните общини, в разни общински комисии по безопасност на движението, дирекции по анализ и контрол на трафика, там са се намърдали хора, които просто не знаят що е то безопасно движение. Просто необходима е една всеобща реформа във всички области от безопасността на движението. Тогава, аз съм убеден, една цифра от рода на 100-120 убити на години е съвсем постижима, за разлика от сега, където близо 700 човека умират всяка година, където всяка година на 15 септември една класна стая остава празна, където има хиляди опечалени семейства, където има милиарди загуби за държавата от инвалидизиране, от лечение на пострадали, обезщетения от застраховки и т.н.".

Радио ВИДИН: Ние сме страна с огромен демографски срив, а пък губим толкова хора на година...

"Убитите по пътищата са част от тези демографски срив. Ние не можем да стоим безучастни. Не е тайна, че много катаджии - на тях последна мисъл им е работата в КАТ. Те си имат кафенета, ресторанти, частни фирми, родители, членове на семейството, една голяма част от тях пък работят като инструктори. Познайте от три пъти като работи два дни, които са му почивни, като инструктор, следващите два дена в полицията какво прави... Някъде под някоя сянка спи в патрулката. Няма такъв човек, който да може да работи 30 дни в месеца без почивка. Когато един полицай работи като инструктор и отиде на едно произшествие, а се окаже, че виновникът е бивш негов курсист (...) нали разбирате, че ще бъде заинтересован да промени виновната страна. Ако спре някой нарушител и се окаже, че е бивш негов курсист, ще си помисли как да го санкционира. Полицията трябва точно затова да се съсредоточи в нейните функции, в нейните ангажименти. Инструкторите нека се концентрират, да се реформират и да дават едно качествено обучение. Когато всеки си върши работата, от която разбира качествено, и произвежда качествен продукт - тогава нещата ще се променят много към по-добро".

Радио ВИДИН: Вие сте съвременник, а аз дори не съм бил роден тогава, но през 70-те и 80-те имаше ли война по пътищата?

"Малко са различни нещата, трудни са за сравняване, защото автомобилите бяха много по-малко тогава. Курсовете бяха в десетки, да не кажа стотици пъти по-добри. Контролът беше контрол, той беше безкомпромисен. Уважението към контролните органи беше наистина на едно много високо ниво. Но за това спомагаха и самите контролни органи. Нещата бяха много по-различни. Нямаше такава война по пътищата. По мое време беше чудо да се чуе, че някой при катастрофа се е убил. Но пак казвам, в сравнение с автомобилите, техният брой, както и нивото на обезопасеност на самите автомобили, трудно може да се сравняват нещата. Определено не беше такава анархия. Не беше такава война по пътищата, каквато е в момента".

Още от Посоките на делника