Драгомира Раева: За гражданските права и публичното пространство

Разговор на Люба Константинова с Драгомира Раева в ''Нашият ден''

Кои са темите на деня според еколога Драгомира Раева? В "Нашият ден" разсъждаваме дали държавата е длъжна да осигури достатъчно пътни ленти за личните автомобили на гражданите си и има ли гарантирани граждански  права.

Раева поставя акцент върху актуалните екологични казуси, върху които сдружение "За Земята" активно работи.

Да бъдат опазени ландшафта и биоразнообразието на Кресненския пролом, като се предотврати изграждането на магистрала в неговата сърцевина, е една от целите, за които Раева и нейните съмишленици се борят. Към момента решението е в ръцете на Върховния съд. В случай че отговорните български институции не спрат своевременно проекта за магистрала, екоактивистите ще се борят за налагане на санкции на ниво ЕС, допълва Раева.

Изгарянето на отпадъци е друг екологичен проблем, с който е свързан проект в етап на подготовка в Павликени.

"Искаме да видим едно амбициозно управление на отпадъците в България, което включва много по-голям процент рециклиране и намаляване на отпадъците, които се изгарят.", заявява Раева.

Разговорът се насочва към темата за транспорта в големите градове и в по-малките населени места, към устойчивия трафик и актуалния казус с ремонта на столичната ул. "Опълченска".

Миналата седмица беше посветена на мобилността, като в София се проведе ден без коли, припомня Раева. Целта на инициативата е да повдигне въпроса за гражданските права по отношение на публичното пространство.

По думите на Рева шофьорите на коли трябва да разберат, че един велосипедист не получава привилегия, когато му бъде осигурена необходимата инфраструктура и неговото право за придвижване е равно по значение.

Раева подчертава, че в България процентът на транспортна бедност е висок и автомобилът представлява лукс и скъпо притежание за много голяма част от населението. Докато в градовете възможностите за мобилност са много по-големи, в някои населени места има хора, които се отказват от правото си на придвижване, защото не могат да си го позволят.

Сдружение "За Земята" насочва дейността си и към наблюдение и контрол над въздушното замърсяване в София. По думите на Раева въздухът в столицата се подобрява, но с бавни темпове. "За Земята" измерват нивата на азотен диоксид, който причинява скрито замърсяване в София.  Еколозите обръщат внимание на това, че измервателните устройства в столицата са разположени неправилно, далеч от пътните платна с натоварен трафик, затова не отчитат адекватно замърсяването. Ето защо все още няма стриктни мерки за овладяване на замърсяването, причинено от транспорта в града.

Миналата година Столична община пробно е въвела зона за ниски емисии от транспорта, но поради краткия период на действие и неналагането на санкции ефектът не е бил особено осезаем, споделя Раева, според която общинският съвет трябва да направи мярката целогодишна.

Що се отнася до случая с разширяването на ул. "Опълченска", Раева коментира, че повечето ленти не просто не облекчават трафика, а доказано го усилват.

"Трафикът трябва да бъде организиран в околовръстни пътища, така че хората, които се придвижват с кола, да не навлизат в централната градска част." , смята Раева.

Целия разговор чуйте в звуковия файл: 

Още от Нашият ден