Не подценявайте запотяването на стъклата в автомобила, това може да е предпоставка за катастрофа

Виктор Георгиев, основател на "Аз на пътя - научи ме да шофирам", със съвети към шофьорите и "трикове" за справяне с проблема

Виктор Георгиев, основател на ''Аз на пътя - научи ме да шофирам''


Есента настъпи, с нея идват и дъждовете, а  с тях и един много неприятен, даже досаден проблем, който може и да е опасен, а именно - запотяването на стъклата на автомобила. Наглед може и да се стори за някого маловажно, но знаем, че  понякога малкото камъче може да преобърне каруцата, защото и запотяването на стъклата може да  създаде предпоставка за ПТП, тъй като намалява драстично възможността  да виждаме през стъклото. Затова е важно винаги да имате добра видимост.
Защо се запотяват стъклата на автомобила, и всъщност повечето стъкла, и как можем да предотвратим това, или поне да намалим запотяването? На този въпрос отговаря Виктор Георгиев,  основател на  "Аз на пътя - научи ме да шофирам". Той е обучаван за рали състезател и е участвал в няколко  състезания. В последствие започва да се занимава с пътна безопасност, управление на автомобилни паркове и като цяло животът му тръгва покрай автомобилите. За себе си Георгиев пише: Желанието ми е да предам опита си, уменията си на хората, които имат желание да научат нещо ново и да подпомогна тяхната безопасност на пътя. Моята цел е - да спася 1 човешки живот на пътя. След това още един, още един и така - колкото мога.
 Относно запотяването на стъклата на автомобила, Георгиев казва, че най-лесно обяснимо е, че стъклата се запотяват заради разликата в температурата на въздуха от двете страни на стъклото, и допълва:
Когато отвън температурата е по-ниска от тази вътре в колата, влагата от колата започва да полепва по стъклата, тъй като те са най-студената част в купето. Същото се случва и на прозорците вкъщи.
Има няколко технически причини, при които това може да се случи доста по-силно, отколкото би било нормално. А именно:
1. Филтърът на купето не е сменян редовно и е на много километри, задръстил се е, обдухването на стъклата е недостатъчно и стъклата се запотяват. Затова редовната смяна (на между 7 и 10 000км) е задължителна, за да е филтърът винаги свеж, а и да си върши работата - да филтрира мръсотии и прахоляк. Препоръчвам филтър с активен въглен, определено помага за миризми и повече мръсотии, особено в големите градове.
2. При филтъра/вентилатора на купето влиза вода, изпарява се и реално се обдухват стъклата с много влажен въздух - да се проверят отводнителните отвори под чистачките. Те трябва да са чисти и спокойно да може да поливате с шише вода и водата да се изтича моментално.
3. Точно сте спрели климатика, влагата от изпарителя (радиаторчето, което прави студено, когато работи климатикът в колата) е много влажно, тъй като там се събира много влага и сега се връща обратно в купето - по-добре не го спирайте, защото ще ви се запотят жестоко стъклата. Ако все пак решите да го спрете, открехнете прозореца и пуснете максимално топло, за да може влагата да избяга максимално бързо, не забравяйте да насочите въздуха НЕ на стъклото, защото иначе топлият влажен въздух ще полепне баш по него. Няма да е много ефективно това, защото влажността ще е голяма.
4. Качили сте се в колата мокри, но защото вие сте най-топлата точка в този момент на изключен автомобил, а стъклата са най-студената, изпарението от вас отива по стъклата - няма какво да направите, ще се запотят стъклата.
5. Радиаторчето за парното (или някое съединение) е започнало да дава фира, с което се изпускат пари, които полепват по стъклото, тъй като разликата в температурата им е голяма - ще трябва ремонт, няма какво да направите освен да се опитате да забършете стъклото. Заради антифриза то ще седи леко мазно на пипане, няма да е като обикновената влага. Имайте предвид, че парите от антифриза са отровни, и не е хубаво да карате дълго време така.

Виктор Георгиев сподели и няколко метода  за превенция на изпотяване на стъклата:
1. Най-ефективният начин е - да пуснете климатика на колата (да включите AC/Снежинката). Това дава възможност климатикът да събира влагата и да подава сух въздух към купето. Но тук има малка уловка. Климатиците на автомобилите не са като тези вкъщи, те работят само на охлаждане и поради това, че въздухът, който влиза в купето може да е външен, а съответно и да е с температура под нулата, може да замрази изпарителя и климатикът да се счупи. Затова и на повечето автомобили, климатикът не сработва под 5 градуса по Целзий на външния въздух, или ако работи - то е с много силно намален капацитет и ефективност. Затова - пускате рециклирането на въздуха, с която да се върти въздуха в купето. Така при повечето автомобили сработва и при отрицателни градуси, но отново, за да се пази климатикът, ефективността му е по-слаба, но все пак върши работа.
2. Да забършете стъклата с кърпа, като внимавате да е хубава кърпата за да не оставите размазано/надраскате стъклото и прочие. Лично аз - избягвам да бърша стъклото, защото винаги остават линийки.
3. Пускате да духа нa стъклото и включвате на топло, стига двигателят да е загрял и да има топло. Това много бързо ще започне да се премахва запотяването. Отнема време, разбира се, но върши работа.
4. Може да сложите котешка тоалетна, задължително да е силика гел (silica gel), в нещо пропускливо,като женски чорапогащи например, което да помогне да събира влагата. Но трябва да го подменяте често, тъй като то абсорбира някаква влага и не я пуска обратно, в един момент се напълва и спира да действа. Не е скъпо, но е досадно, а и някои са дезодорирани, та може да внесе и миризма в колата.
5. Да открехнете леко прозореца, ако навън не вали, а просто е студено. А ако вали и имате ветробрани - ще може да отворите леко прозорците и да карате така.  С времето топлият влажен въздух ще излезе навън, вътре влагата ще намалее достатъчно, за да може да не се запотяват стъклата. Неудобството е, че ако колата не е сгряла добре и е студено - ще ви тракат зъбите
7. Може да използвате спрей/гел против запотяване. Ползвал съм, не е лошо, но сравнително често трябва да го нанасяте, което е досадно, поне 1-2 пъти месечно, ако шофирате всеки ден.

 Цялото интервю с Виктор Георгиев чуйте  в прикачения звуков файл.
Още от Сутрешен блок "След първото кафе"