Законодателните инициативи във връзка с пътната безопасност
Пътната безопасност обхваща състоянието на пътищата, тяхната маркировка, техническата изправност на превозните средства, подготовката на водачите на МПС и тяхното поведение на пътя. Българското общество изпитва висока чувствителност към престъпленията, породени от безразсъдно шофиране, употреба на забранени вещества, и настоява за по-строг контрол, по – ефективни наказания и повече безопасност по пътищата.
Законодателните инициативи във връзка с пътната безопасност коментира в "Законът и Темида" Христо Терзийски, народен представител, бивш министър на вътрешните работи.
Терзийски има дългогодишен професионален опит в областта на пътната безопасност, противодействието на престъпността и опазването на обществения ред. Като народен представител той е член на Комисията по вътрешната сигурност и обществения ред, както и на Комисията по контрол над службите за сигурност.
По думите на Терзийски в последните 3-4 години обстановката по българските пътища не се подобрява, а напротив. Гостът запознава слушателите със статистиката по темата.
Държавните органи, които стопанисват пътищата и се грижат за обучението по пътна безопасност в училищата, са в основата на преодоляване на проблема, смята Терзийски. Не на последно място, от значение е обучението на младите шофьори и тяхното по-нататъшно съвестно отношение на пътя.
Октомври 2020 година Министерският съвет прие Национална стратегия за безопасност на движението по пътищата за период до 2030 година, както и План за действие от 2021 г. до 2023 г. По думите на Терзийски през последните три години изграждането и поддържането на пътища и магистрали е спряло.
Терзийски е един от вносителите за промени в Закона за движението по пътищата. Според госта законодателството има водеща роля в превенцията на ПТП-та. Нарушителите трябва да бъдат своевременно наказани, но за съжаление, по думите на Терзийски, полицията има органичен капацитет и ресурс за овладяване на всички пътни нарушения.
Законопроект предвижда възможност за общините да закупят технически средства за контрол, а при налагане на наказателни глоби определен процент от тях да се връща към тези общини, вложили ресурс, споделя Терзийски. Това би намалило корупционните практики при някои полицейски служители и технически би регистрирало повече нарушения.
Неразделна част от борбата с пътните престъпленията е овладяването на проблема с бързата скорост, употребата на алкохол и наркотици и шофирането без свидетелство за управление на МПС, подчертава Терзийски. В тази връзка е въведена норма за инкриминиране на повторните откази за тест за наркотици или алкохол от страна на участници в ПТП.
Терзийски е на мнение, че в една стабилна политическа обстановка да се работи по нов закон за движението по пътищата.
В края на разговора гостът разказва за участието си в срещата при главния прокурор заедно с родители на загинали при ПТП деца. По думите на Терзийски изготвянето на технически експертизи при водене на дела в съдебна фаза трябва да бъде улеснено, защото става дума за дръзки престъпления, заслужаващи присъди.
Целия разговор чуйте в звуковия файл: