Диалогът между семейството и училището е много важен

Интервю на Елена Крушкова с Яна Алексиева

Във връзка с наближаването на новата учебна година за пореден път от Асоциация "Родители" насочват вниманието на обществото и институциите към пет ключови въпроса, на които от години се търси отговор и адекватно решение. За програма "Точно днес" психологът Яна Алексиева, изпълнителен директор на асоциацията подчерта, че зад всеки въпрос стои сериозна нужда от промяна в образованието.

Според нея едносменният режим не е целенасочен действие, той би отворил една възможност за различен подход към учебния процес, 

" За по-късно започване на учебния ден, а не това, което в момента сме свидетели и толкова години го обсъждаме,  за възможността да има шкафчета децата,  да има гражданско образование, да има възможност в деня детето да не бърза и да не е в стрес, че трябва да отиде в седем и да свърши в един или да отиде в един и да свърши в осем училище", даде пример Алексиева. 

 По думите й от организацията не са оптимисти, че тези въпроси ще се решат за една учебна година, но са много важни и трябва да се говори за тях. Тя посочи, че това са въпроси, които могат да се решат от институциите и затова са изпратени към тях.

"От Асоциация Родители призоваваме отговорните институции и обществото приоритетно да потърсят цялостно решение на тези проблеми, за да може децата ни да растат в една наистина качествена, подкрепяща и съвременна среда,", посочи Алексиева.

От Асоциацията питат: Кога ще бъде въведен едносменен режим на обучение във всички български училища? Защо се правят националните външни оценявания в 4., 7. и 10. клас, след като те не водят до промяна в учебните програми и съдържание, а само засилват напрежението сред децата, родителите и учителите, както и порочната практика на частните уроци? Кога ще има сериозен контрол върху продажбата на вредни и опасни за здравето на децата храни, напитки и тютюневи изделия? Кога ще има цялостна политика и финансиране, така че всички български училища да имат необходимите условия за поддържане на хигиена (топла вода и сапун в тоалетните), както и условия за спорт и игра – физкултурни салони, спортни площадки и съблекални? Кога ще бъде въведено системно здравно образование в училище, така че децата да могат да получават както знания за физическото и психическото им развитие, така и за вредната храна, зависимостите и други опасности, свързани със здравето им?

Алексиева коментира и дебата за мобилните телефони и забраната им в училище както и  предложението на Синдикат „Образование" родителите да подписват договор с учебните заведения, в който се ангажират, че децата им няма да използват мобилните си телефони в учебните часове. 

 Според нея докато продължаваме сериозно да употребяваме думата "забрана" предизвикваме и децата да измислят различни варианти как да използват телефоните.

"Ако трябва да бъдем кратки и ясни - да, в учебния процес, докато тече часа и децата трябва да са фокусирани и да учат, нямат място мобилните устройства за забавление, за чат или комуникация с други приятели. Но пък това би трябвало да се случва в 21 век в нашата образователна система през разговори и достатъчно правила, които си изгражда един клас, за да не ползва устройства. Разбира се през правила и контрол от всички страни, за да няма прекомерната употреба, която да е за забавление. От там нататък   всички  дигитални устройства и дигитални платформи биха могли по един много интересен начин да бъдат вплетени в учебния процес и децата, всъщност да учат ползите от употребата на всичко това, а не да разчитат, че телефонът е единственото място за забавления и нищо повече. Говорим за баланс и за разговори", коментира специалистът.

Цялото интервю може да чуете от прикачения звуков файл.

Още от Точно днес