Плащаме данъци и осигуровки средно за 7 минути в НАП-Кърджали

Нериман Сали

Близо 37 хиляди граждани са посетили офиса на НАП в Кърджали от началото на 2024 година до края на август. Средно на ден служителите на офиса са обслужвали по 250 клиенти, като за всеки от тях са отделили около 7 минути, а те са изчаквали средно по около 4 минути. Това каза за Радио Кърджали директорът на приходната агенция в Кърджали Нериман Сали.

Най-често кърджалийци са посещавали офиса на НАП за плащания на данъчни и осигурителни задължения. 15 000 плащания през ПОС терминалите са регистрирани в автоматичната система за управление на опашките за осемте месеца на годината.

Уточняване на здравноосигурителен статус е също сред най-ползваните услуги. За нея са регистрирани 5 520 изтеглени номера. Над 5000 са подали данъчни и осигурителни декларации, сочат още данните от система за управление на опашките. 3 000 кърджалийци са посетили офиса на НАП, за да направят справка за възникнали задължения. 2 150 клиенти са поискали и са получили персонални идентификационни кодове, а 1 470 са заверените европейски документи на работещи лица в страни от Европейския съюз.

Автоматичната система за управление на опашките е отчела 6,47 минути време за обслужване на един клиент от служителите в офиса, а времето за изчакване е в рамките на 4 минути, каза Нериман Сали.

Тя напомни, че  всички ученици, които са завършили средното си образование тази година и са се дипломирали, но не са започнали работа веднага, трябва сами да внасят здравните си осигурителни вноски. Същото важи и за зрелостниците, които ще бъдат студенти редовно обучение. За периода от завършване на средното до започване на висшето си образование или работа на трудов договор те трябва да внесат здравните си осигуровки за своя сметка в размер на 37,32 лв. месечно. Причината за това е, че абитуриентите не попадат в нито една от категориите - ученици или студенти, поради което не отговарят на условията за здравно осигуряване за сметка на държавния бюджет, както и не упражняват трудова дейност, за която подлежат на здравно осигуряване на съответното основание по реда на Закона за здравното осигуряване.

Това обстоятелство се декларира пред НАП, припомни Нериман Сали.

В тези случаи завършилите средно образование трябва да подадат декларация Образец 7 – за възникване на задължение за внасяне на здравноосигурителните вноски. Документът се подава до 25-о число на месеца, следващ месеца, през който е възникнало задължението за осигуряване. Тогава е и срокът за плащането на тези вноски. Например, за месец август срока е до 25 септември да бъде подадена декларация Образец 7 и да бъдат платени здравните вноски.

В рубриката „Здравно осигуряване” на интернет страницата на НАП е поместена и информацията за попълване и подаване на декларация Образец 7. Формулярът се подава в офис на НАП, по пощата с обратна разписка или чрез електронната услуга на приходната агенция „Приемане на декларация образец № 7 „Данни за възникване на задължение за внасяне на здравноосигурителни вноски“, достъпна с Персонален идентификационен код /ПИК/ или КЕП.

При допуснати повече от три неплатени здравноосигурителни вноски за последните три години, зрелостникът може да се окаже с прекъснати здравноосигурителни права и да няма достъп до безплатни здравни услуги, осигурени от Националната здравноосигурителна каса.

За вноски, които не са направени в срок, се начислява законова лихва. Справка за размера на дължимите здравноосигурителни вноски и лихвите към тях може да се направи чрез електронната услуга „Здравноосигурителен калкулатор", която е със свободен достъп в Е-портала на НАП. Гражданите могат да направят справка за здравноосигурителния си статус, както и да проверят периодите, за които им липсват здравноосигурителни вноски, чрез електронната услуга на НАП, която е със свободен в Портала на НАП. Справка за здравноосигурителния статус клиентите на администрацията могат да направят и на телефон: 0700 18 700 /на цена, съгласно тарифата на съответния оператор/. Услугата е автоматична и изисква само въвеждане на ЕГН чрез клавиатурата на телефона, посочи още директорката на офиса на НАП в Кърджали Нериман Сали.

Интервюто е в прикачения файл.




 
Още от БНР уеб