Закон за инфлуенсърите. Ще има ли такъв?

Разговор на Данаил Конов с Габриела Руменова

Габриела Руменова от платформата "Ние, потребителите" коментира искането за закон за инфлуенсърите. Какво ще регламентира той?

"Както всеки закон да създаде определения за всеки един от участниците в тази система. Инфлуенсърите, техните агенти, корпорациите, които ги наемат за осъществяване на една или друга рекламна дейност в социалните мрежи. И също така какво представлява дейността "инфлуенсър", защото тя със сигурност трябва да отговаря на няколко критерия, като например лицата, които се наричат "инфлуенсъри" колко последователи трябва да имат. Също така, че тук се касае за търговски съобщения, за такива, които тези влиятелни личности сред своята аудитория рекламират различни продукти, услуги, защото ние знаем, че най-уязвими на тези популярни лица са именно децата. Те са много малко критични към това, което им се казва, особено на хора, на които безпрекословно вярват. Дори повече от на родителите си, за съжаление", коментира тя.

Професията е свободна и именно заради това е трудно, когато възникнат казуси институциите да се ориентират какви точно мерки да предприемат, сподели Руменова. По думите й ако се използва съществуващото до момента законодателство може да се погледне през "призмата на нелоялните търговски практики".

"Тук говорим за една недобросъвестност и липса на професионална компетентност. Защото тези, които са поръчали това рекламно клипче и тези, които са го създали би трябвало да си дадат сметка, че адресирайки го към такава уязвима група потребители се създава риск за тяхното здраве и психика", каза тя.

По думите й има съмнения доколко продуктът е легален и безопасен, като в някои държави вече е забранен. Къде е ролята на Комисията за защита на потребителите?

"Надявам се да не е толкова повърхността, доколкото виждаме. Всъщност се оказва, че те са глобили търговеца за липса на информация за контакт с него и за възможност за връщане на продукта в 14 дневен срок. Разбираме колко повърхностно е това на фона на глобалната идея, която трябва да е да забраним тази практика, която насочва децата към притеснително поведение и води към зависимости", заяви Руменова.

По думите й във Франция и Испания е въведен подобен закон, който поставя рамки. Във Франция е направено проучване, което е установило, че съдържанието на т. нар. влиятелни личности в социалните мрежи, когато говорим за търговски мрежи е станало много по-прозрачно и вече надвишава 90%. Тя посочи, че трябва да се поставят разумни граници какви са правата и отговорностите на всеки един по веригата и какво следва, ако те не бъдат изпълнени.

Руменова подчерта, че в онлайн пространството постоянно се предлагат продукти, които обещават подобряване на здравословното състояние, което е груба злоупотреба. И, че трябва да се ограничи своеволието и безотговорността. И посочи, че родителите трябва да способстват учителите да се превърнат в инфлуенсъри за своите деца.

Чуйте и анкетата на репортера на Радио София Надежда Герова:


Подробности можете да чуете в звуковия файл.

Още от Ритъмът на столицата