Ще се намери ли решение на проблема с прегледите на автомобилите?

Месец след промените при годишните технически прегледи проблемите и неяснотите продължават. Още в началото, след като заработи новата електронна система, която свързва дигитално пунктовете с Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация” стана ясно, че някои от автомобилите с бензинови двигатели не могат да покрият екологичните критерии. Съответно, ако в рамките на 14 дена проблемът не бъде отстранен, превозните средства се спират от движение. 

До момента в един от пунктовете за годишни технически прегледи във Видин около 100 автомобила на бензин са върнати заради непокриване на изискванията, свързани с отработените газове. Това е близо 80% от общия брой коли, посетили пункта, като дори и по-нови превозни средства имат проблеми с успешното преминаване на прегледа, обясни за Радио ВИДИН управителят на обекта Асен Великин. Допълни, че има проблем и със самата система, която не винаги функционира изправно. 

"Откакто е влязла в сила тази наредба, може би вече са 100 коли, които сме върнали, бензинови и не могат да преминат технически преглед. Голям е процентът, те по-скоро може би 20% минават от бензиновите коли, масово не минават... Относно колите, които не могат да преминат преглед, пак е относително. За по-старите автомобили са по-високи нормите, които определя наредбата и в някои случаи по-старите автомобили минават по-лесно. Особено тези, които са без катализатори, защото там нормата, която е 3,5% на въглеродния двуокис, е много висока, докато за новите автомобили е 0,3%, 0,2% и в повечето случаи такива стари автомобили, бензинови, си минават техническия преглед. Докато за новите, тези, които са с катализатори, особено ако е премахнат катализаторът, е невъзможно, няма как да направят показатели, които са определени в наредбата. Това значи, че не може да мине преглед и трябва да го спрем от движение, дава 14-дневен срок за отстраняване на неизправността, която е много комплексен фактор. Не е само да се сложи катализатор и вече да е гаранция, че колата ще мине... Да Ви кажа честно, до сега, мисля, че няма автомобил, на който да сме измерили газовете, не е в нормата и след това да се е върнал и да е дал положителен резултат, да си е отстранил проблема... Предишната седмица и тази виждате, има някакъв проблем със свързаност на системата, интернетът изчезва, понякога много време отнема и да стартираме самия преглед. Миналата седмица имахме преглед 255 минути не може да го завършим. Не знам каква е причината..."

Междувременно започна търсенето на решение на създалата се ситуация - със заповед на министъра на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков бе сформирана работна група, която преразгледа текстовете на Наредба Н-32. В портала за обществено обсъждане са публикувани промени в Наредбата, според които на собствениците на автомобилите ще бъде даван по-дълъг срок за решаване на проблема от 14 на 30 дни. С измененията се предвижда неизправностите относно емисиите в отработените газове да се класифицират като значителни неизправности, а не като опасни такива. Според Асен Великин тези промени едва ли ще решат проблема. Той коментира, че по-скоро трябва да се дава по-висок толеранс, за да бъдат покрити изискванията. Друг вариант е просто да се дава най-ниската екокатегория на тези автомобили, вместо да се спират от движение. 

До този момент върнат дизелов автомобил, който не покрива екологичните критерии няма, уточни още Асен Великин.


Още от Цветовете на деня