НАП: Подавайте сигнали за "спестени" бележки

Данъчните инспектори проверяват търговци за издаване на касови бележки

От приходната агенция напомнят, че може да се задържи плащане при липса на фискален бон

Нериман Сали

Клиентите имат право да задържат плащането към търговеца, докато не получат касова бележка, напомнят от Националната агенция за приходите. Този механизъм за контрол е възможен след промяна в Закона за ДДС в сила от началото на тази година. Целта е засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права, каза в ефира на предаването „Денят“ директорът на офиса на приходната администрация в Кърджали Нериман Сали.

„С промяната в Закона за ДДС се дава възможност на гражданите да защитят потребителските си права, да противодействат на укриването на приходи от страна на некоректни търговци, както и да станат гарант за лоялна конкуренция. Ако въпреки задържане на плащането, търговецът не издаде фискален бон или издадената касова бележка се окаже фалшива, потребители могат да подадат сигнал в НАП на телефоните на Информационния център на приходната агенция: 0700 18 700 и 02 9859 6801 (на цени, съобразно тарифата на съответния оператор) или да изпратят имейл на: infocenter@nra.bg.

Ще напомня още, че платежният документ дава възможност на лицата да защитят правата си, ако закупената стока се окаже дефектна или опасна. Касовата бележка е необходима и за замяна или връщане на закупен артикул, в случай че потребителят разполага с такова право, произтичащо от закон или от предварително поет от търговеца ангажимент“, каза Нериман Сали.

Миналата седмица НАП обяви, че предстои да стартира своята лятната контролна кампания, в която един от акцентите ще бъдат проверките за спазване на изискванията за издаването на касови бележки.

През миналия летен сезон, само по черноморските ни курорти, НАП установи близо 1700 нарушения, от които 433 са неиздаване на фискален бон, 30 са за липса на фискално устройство и 362 за несъответствие между сумите, маркирани на касовия апарат и наличностите в касата. Фискалните инспектори са съставили над 1350 акта за установяване на нарушение, като 280 обекта са били запечатани. Най-често не се издават касови бележки при заплащане на атракциони, в заведения за бързо хранене, ресторанти, барове и др., сочат данните от проверките.

„В област Кърджали от началото на 2024 г. до момента инспекторите от звеното за фискален контрол са извършили 301 проверки. Установени са общо 87 нарушения, като от тях най-много – 30, са за несъответствие между сумите, маркирани на касовия апарат и наличностите в касата. 25 са случаите на неиздаване на касов бон, 4 – липса на фискално устройство“, съобщи Нериман Сали.

Тя припомни и какви са санкциите, на които подлежат нарушителите. „При неиздаване на касова бележка санкциите са съответно от 1000 до 4000 лв. за юридически лица и еднолични търговци и от 200 до 1000 лв. за физически лица. При липса на фискално устройство, юридическите лица и едноличните търговци подлежат на санкция от 6000 до 20 000 лв., а физическите лица – от 600 до 2000 лв.“, посочи директорът на офиса на НАП в Кърджали. 


Още от БНР уеб