Готов е първият локомотив от договорените по ПВУ

Репортаж на Ася Пенчева в предаването ''Хоризонт за вас''

Първият договор, който беше подписан по Плана за възстановяване и устойчивост в България, е между Министерството на транспорта и русенската фирма за производство на локомотиви "Експрес Сервиз". Само пет месеца след сключването на контракта е готов първият локомотив и министър Гвоздейков е поканен в Русе да си го получи. 

Става дума за обществена поръчка за производство на маневрени локомотиви, която бе на стойност 21 милиона лева, но някак завишена не двойно, а десетократно, като разликата трябваше да се плати от българските данъкоплатци.

"Имаше широк отзвук на тази поръчка. Това беше първата поръчка по Плана за възстановяване. Ние много остро възразихме. Медии и цели социални групи подеха това наше възмущение, че това е една никому ненужна усложненост на техническите параметри, заради която българският данъкоплатец щеше да плати около 200 млн. лв. повече отколкото по принцип трябва да се плати за това нещо. Като казвам медии - имам предвид БНР и предаването "Нещо повече". Включи се депутатът Димитър Найденов от Бургас. Имаше серия въпроси в НС в тази връзка, на която тогавашното Министерство на транспорта не можа да отговори. Новото министерство вече раздели процедурата на два лота. Така се стигна до тук - че ние вече произвеждаме локомотивите от единия лот", обясни Цветелин Колев, управител на единствения завод за производство на локомотиви в България. 

След тази намеса на Радиото и депутата Найденов Министерството на транспорта променя условията към първоначалните, макар че разделя поръчката на два лота. Защо го прави все пак не е много ясно, но екипът на русенската фирма успява да се класира за първия лот и да сключи договор за производство на девет локомотива. Единият вече е готов, а другите са на линията, министърът може да ги види в халето.

Снимка: Ася Пенчева

"Цената на 1 брой китайски локомотив струва 6 751 000 лв., а един наш струва 1 117 000 лв. Малко по-фрапиращо е - в доклада на оценителската комисия виждаме, че предлагана цена за планова поддръжка за 1 отработен ден при тях е 5256 лв., докато ние сме предложили 80 лв. Тази разлика вече е доста фрапираща и това говори за нещо. Този участник беше дисквалифициран - китайската компания я дисквалифицираха".

След като китайската компания, която е предложила десет пъти по-високи цени, е дисквалифицирана, все още не е ясно кой ще произведе другите девет локомотива, но да речем, че е въпрос на правителство и време. В същата минута френските железници поръчват на русенските инженери 15 локомотива за техни нужди - явно нашата стока в случая е качествена.

Все пак слизаме с Цветелин Колев в производственото хале, за да видим това, което майсторите са изработили. И готовият е там, стои редом до друг, който ще замине за Англия и след него е трети, в момент на модернизация, след която разходът му на гориво ще спадне с четири пъти и ще се движи по българските железни пътища.

Ние ще поддържаме локомотивите за следващите 15 години, отбеляза също Колев. 

Първият резултат от Плана за възстановяване и устойчивост може да се види и да се пипне и в това е смисълът на тези средства, които европейският и национален бюджет отделиха за модернизацията на живота ни.

Репортажа на Ася Пенчева може да чуете в звуковия файл. 
Още от Хоризонт за вас