НПО коалиция с апел в училище да се развиват и социално-емоционалните умения

Фрагмент от ''Заедно'' на 24 май 2024 година

Международно изследване сред 15-годишните крие тревожна картина за българските младежи, алармират неправителствени организации. Изследването  "Социално - емоционални умения за по-добър живот" е на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Обхваща 21 държави. България е включена в него с финансовата подкрепа на фондация "Лъчезар Цоцорков". В страната ни са обхванати над 3000 младежи. Резултатите от изследването са представени на международна конференция в София. Един от изводите е, че момичетата в България срещат трудности в себеутвърждаването и устойчивост на стрес, докато момчетата съобщават за по-ниски нива на емпатия, любопитство и мотивация за изява. В същото време 40% от 15-годишните съобщават, че са пушили цигари или са употребявали алкохол поне веднъж в живота си, което е над  средното за всички останали държави, участващи в проучването. 45% от учениците са пропускали учебни занятия, което отново е над средната стойност за останалите държави. Затова от коалиция от неправителствени организации, обединени от фондация "Будителките", апелират в училище да се въведе програма с цел повишаване на социално-емоционалите умения. Тези умения са са свързани с един по-добър живот и за разлика от други държави, така наречените "меки умения", не се преподават в нашата образователна система, коментира Преслава Фентам-Флетчър, директор "Развитие" във фондация „Будителките“. 
Преслава Фентам-Флетчър
"Това, което изследването показва, е че е очевидна връзката между социално-емоционалните умения например и академичните резултати при младите хора. Ако един човек има по-високи нива на мотивация, постижения, постоянство, толерантност, емоционален контрол, тези млади хора постигат по-добри оценки по трите предмета - математика, четене, изкуства. Също така има директна връзка между тези социални и емоционални умения и амбициите на младите хора за бъдещето. Например, хората с по-високите нива на любознателност, постоянство, емпатия имат по-високи очаквания - да завършат висше образование, да заемат отговорни позиции в живота."

На конференцията, на която са обявени резултатите от изследването са посочени и примери на държави, които успешно са въвели в образователната си система модели за повишаване социалните и емоционални умения, каза Преслава Фентам-Флетчър. Даде за пример Индия, където учениците отделят по 30 минути на ден, за да разсъждават кое е ценното в живата, как да се отнасят един към друг правилно и да се уважават. "Меките умения" са част от образователните системи и в много европейски държави и дават резултат.

"Затова ние като коалиция излязохме с позиция и призоваваме за сътрудничество и с гражданския сектор, защото училищата трябва да бъдат отворени към програми и инициативи, които все пак се правят и от организации, които се занимават с темата емоционални и социални умения, както и превенция на насилие. Считаме, че можем заедно да го постигнем. Апелираме към Министерството на образованието да въведе такава цялостна програма в нашите училища също. Това е нашата позиция. Трябва стъпка по стъпка да започнем и ние изграждането на едно съвременно училище, което да обръща внимание не само на академичната успеваемост, а също така на емоционалния свят на нашите деца."

Още от Заедно