Буферният паркинг край Видин е факт, неясно остава как се организира движението

Репортаж на Йорданка Петрова

Буферен паркинг за тирове е изграден преди подхода към Дунав мост 2, от 15 май вечерта вече работи. Ден по-късно на среща на транспортните фирми от Видинска област притеснени шофьори се поинтересуваха каква собственост е, каква е организацията на движение, могат ли камионите на видински фирми да не престояват на него. 

"Никой не може да ни каже държавен ли е, частен ли е, какъв статут има, как ни спират, защо ни спират, какво ни се случва. Няма отговори... Ние страдаме само ние, те хората отвън са добре, ние във Видин ще страдаме много. Кой ще ни защити нас?", каза Николай Тодоров- превозвач.

"Във Видин е от днес, в Русе е от преди повече от месец. Най- старият е на Капитан Андреево. Той функционира от близо две години и половина. Държавата не е построила досега един паркинг по граничните пунктове... един. Без да знам собствеността тук, съм сигурен, че не е държавен. Вие коректно задавате въпроса- тези, които са от другаде, са добре, ние, обаче какво правим... Тази инвестиция, който и да я е направил, в момента, в който България бъде приета в сухопътен Шенген, отива на кино", коментира Йордан Арабаджиев- изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.

Проблемът за видинските шофьори обобщи Андрей Андреев- видински превозвач:

"Според мен, проблемът на видинските превозвачи е, че всеки един от нас си има база и защо трябва да ходим в буферния паркинг. Което мисля, че до няколко дни ще го регулираме това нещо с представители на Община, полиция, Областна управа, управителят на паркинга и мисля че няма да има никакви проблеми. Никой няма нищо против да плати 15 лева нормална цена. Той, ако стои на опашката 5-6 часа, този камион ще си изгори в нафта тези пари..."

На въпроса кой има право да спира тежкотоварните автомобили от пресцентъра на ОДМВР- Видин ни отговориха, че за пропускателният режим от и към буферния паркинг би следвало да отговаря управителя на паркинга. Задължения на органите на реда е да реагират на сигнали за ПТП, както и да съдействат за регулиране или подпомагане на трафика при тапи на пътя.

Седмица след като заработи буферният паркинг, потърсихме и шофьори, които чакаха на опашка на околовръстния път преди паркинга: 

"За първи път ще влизаме сега. Нямаме си представа каква е организацията, какво се случва... То е същото да стоим тук. Плаща се 15 лева за българите, 15 ли е, 20 евро за чужденците. Стоиш и чакаш пейджърът да изпищи и да се редиш още няколко часа да излезеш от паркинга. И си отиват по две денонощия. По-рано влизахме за едно, сега влизаме за две. Те като не работят там на митницата, ако ще хиляда паркинга да направят, все тая... Колегата оня ден 4 часа не е могъл да излезе... За първи път съм... Колеги казаха, че от една седмица има. Трябва да вляза задължително. Номер дават и като ти дойде номера, излизаш за границата..." 

Буферният паркинг е изграден на площ от 70 декара, на него могат да бъдат паркирани 550 камиона. Има изградена административна сграда на вход/изход, баня, тоалетни, има интернет, ресторант, магазин в процес на изграждане, обясниха Цветелин Петков и Георги Жеков- служители в буферния паркинг:

"Малко преди самия мост, има светофар, който е малко преди моста, на който трябва камионите да влизат. Има светлина червена и има знак зелено за на дясно, който трябва да е паркингът. Когато паркингът е пълен, свети червено и те трябва да влезнат в самия паркинг. Защото вътре има преди тях камиони, които чакат реда. Не е задължително да се влезе в паркинга. Всеки господин шофьор, госпожа на тир, може да влезне по желание. Ако не иска, записва предния номер, който е на автомобила преди него, гледа този номер и си следи реда. След като излезнат всичките от паркинга и дойде този номер за излизане, тя или той може да излезе от паркинга. Стои си някъде, чака си и си следи номера на автомобила, който е бил преди него. Който иска да влезне, влиза, взима си пейджър, който му се дава на входа, той е с номер и издава аларма. Като му дойде реда, времето, му се издава аларма, пейджърът издава звук, вибрации и той се нарежда за изход. Това е цялата процедура... Засега не сме намерили някакви основателни причини да не мислим, че върви реда. Това е цялата организация, точно заради това камионите да не са на улицата, а да са в паркинга. Който няма желание да бъде в този паркинг, не му се налага някаква, нали насила да му се наложи да присъства вътре в самото съоръжение, може да си вземе реда, както каза колегата и да напусне..."

Радио Видин изпрати въпроси до пресцентъра на АПИ, Областния управител на област Видин, кмета на Община Видин, директора на българо-румънското дружество "Дунав мост Видин-Калафат" и очакваме отговори от институциите за организацията на движение, собствеността на буферния паркинг, целта на инвестицията и други. 

Към този момент единствено от пресцентъра на Община Видин отговориха: "Подробен устройствен план е приет с решение на Общински съвет-Видин, одобрен със заповед на кмета на Община Видин д-р Цветан Ценков. Издадено е разрешение за строеж. Обектът е въведен в експлоатация с акт 16 от 14.05.2024 г. с приемателна комисия на Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК). Площта на имота е 116 394 кв.м. Името на фирмата-собственик е „ДАНУБИЯ ЛОГИСТИК ВИДИН" ЕООД."

Повече може да чуете в звуковия файл. Радио Видин ще продължи да следи темата. 

Още от Цветовете на деня