През последните години много знаменити певци идват от Латвия. Ще припомня само няколко от тях: Елина Гаранча, Александър Антоненко, Людмила Монастирска, Марина Ребека… Този сезон е юбилеен за Латвийската опера - тя чества 100-годишнината от своето създаване. Това, заедно с факта, че много харесвам операта „Летящият Холандец”, бяха причините да избера този спектакъл от сайта на OperaVision.
Спектакълът на операта „Летящият Холандец“ беше на много добро професионално ниво! На пулта бе главният диригент на операта Мартинс Озолинс, който даде много живот на вагнеровата творба. Много детайлно бяха изработени партиите на всички участници в спектакъла - солисти, хор и оркестър. Режисурата на Виестур Кайриш беше доста странна, но в рамките на търпимото. Сценичният кръг бе разделен на две каюти /в първото и в третото действие/, които ни бяха показвани според последователността на действието, а в тях на столове седяха и спяха моряците от двата кораба. Те бяха облечени с еднакви сини униформи, само че моряците от кораба фантом имаха сини кръгове около очите. Във второто действие, пак наредени по дължината на сцената, бяха жените, също облечени в синьо, само че не предяха, а си навиваха часовниците /поне така изглеждаше/. Всичко беше в синьо, само Ерик беше в ловджийски дрехи и носеше препарирана патица през цялата време. Е, имаше и още изненади - в третото действие всички жени бяха бременни, но финалът беше сполучлив - на тъмен фон изчезваха двамата герои. Може би във всичко това има някаква заложена идея на режисьора, но обяснителните бележки към видеото на операта бяха посветени на Вагнер и как е познавал латвийския език, защото две години е бил капелмайстор в Рига...
Но да се върна към музиката! Хареса ми оркестъра - стабилен, с много добра група медни инструменти. В тази опера хорът има твърде много пеене, женският хор беше на висота, мъжкият имаше малки проблеми, вероятно се дължат на младостта на част от тенорите, които имаха затруднения във високия регистър. Солистите също бяха на висота, явно добре познаваха творчеството на Вагнер. В това се убедих и като прочетох биографиите им. Изпълнителят на Холандеца е известен вагнеров бас баритон, пял на всички големи оперни сцени и фестивали по света. В репертоара на латвиеца Егилс Силинс има 70 оперни партии. Ангажиментите му за този сезон ще ви дадат представа за неговата кариера - в „Ковънт Гардън” ще пее в „Жена без сянка”, в Билбао – във “Фиделио“, ще изпълнява ролите на Вотан и краля от „Лоенгрин“ на Байройтския фестивал, както и при гостуването на трупата в Абу Даби и в Сеул арт център, ще бъде Амфортас от „Парсифал“ в Хамбург и Холандеца в Рига. Много убедителна в партията на Сента бе литовката Вида Микенвисиуте . Нейната кариера започва преди 13 години с лиричен сопранов репертоар, за да стигне днес до Сента, Зиглинде, Хризотемис, Елизабет от „Танхойзер“ този сезон в Рига, Висбаден, Касел, Хамбург, Берлинската опера. Развива и широка концертна дейност.
Прекрасен басов глас притежава естонецът Аин Ангер, който изпълни много артистично партията на Даланд. Млад е още - дебютът му е през 2004 година във Виена, където е постоянен член на трупата, но в репертоара му днес влизат Филип Втори, Досифей, Захария, Фиеско, Борис Годунов, Пимен. Този сезон му престоят изяви в „Ковънт Гардън”, в театро Реал Мадрид и във Виена като Хундинг от „Реинско злато“, Гремин, Крал Рене, Командора от „Дон Жуан“, развива и голяма концертна дейност. И нещо любопитно: в ролята на Ерик се изяви американският тенор Корти Уелч. Започнал кариерата си като лиричен тенор в Хамбург, Есен, Лисабон, Модена и Ферара, от 2003 е член на Немската опера на Рейн в Дюселдорф – Дюисбург. Там започва и кариерата му на вагнеров тенор със Зигмунд, Ерик, а този сезон ще пее и в „Танхойзер“. Има и концертни изяви.
Въобще, приятно е да чуеш и видиш такъв спектакъл като „Летящият Холандец“ на Латвийската национална опера!
Записът ще бъде наличен в сайта на OperaVision тук до 27 март 2019.
Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..
Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени. За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..
Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..
Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..
„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..
Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..
Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..