"Така правят всички жени" – прекрасно предусещане за "2019 Пловдив Европейска столица на културата"

„Франсоаз Саган попита „Обичате ли Брамс“? Никой обаче не пита обичате ли Моцарт? Предполага се ясен и недвусмислен отговор. Ясните и недвусмислени неща обаче често са съмнителни. Моцарт е над въпросите, над харесванията и дори над обичта. Моцарт е. Това, че той е, издига човечеството в степен. Моцарт ни разкрива какви сме и заедно с това ни утешава, че сме такива. Безутешни. Рикардо Мути каза „Моцарт е доказателството, че Бог съществува. Бих добавил: и че Той е благ и милостив“.

Така започва предговорът в програмата, написан от Драгомир Йосифов. Изключителен текст, какъвто може да създаде само творец, детайлно познаващ творчеството на Моцарт! А програмата е за новата премиера на Пловдивската опера „Така правят всички жени“ на Моцарт. Щом решите да отидете на някой от следващите спектакли, прочетете този текст. Той е подходящо встъпление към предстоящата интрига.

Самият спектакъл е част от трите представления, които директорът на операта Нина Найденова е решила да повери на трима театрални режисьори. Този път това е Елена Панайотова. Често изразяваната теза за статичността на оперните постановки, мисля, отдавна е невалидна. Днес певиците освен, че изглеждат по-добре от манекенки, твърде добре конкурират театралните си колеги. Това е и основен коз в работата на режисьора. Без да безобразничи с драматургичното действие. Премерено, младежки, с чувство на хумор поднася забавната интрига и въвлича в нея и певците, и публиката. Още от увертюрата – времето е условно – музиката е на Моцарт, но на екрана тече размяна на палави есемеси и емотикони между влюбените – сърчица, сълзички, целувчици, Фиордилиджи и Дорабела си правят селфита. Закачливи са и костюмите на Николина Костова – Богданова – с акценти от времето на Моцарт, но направени много артистично и с твърде свободна концепция за модерността. Дамите изглеждаха великолепно, а младежите комично – точно както трябва да бъде – особено във втората част на дегизирането.

Премиерният състав: Фиордилиджи – Светлана Иванова, Дорабела - Цветелина Коцева, Гулиелмо - Свилен Николов, Ферандо – Марк Фаулър, Деспина – Благовеста Костадинова, Дон Алфонсо – Евгений Арабаджиев. Забавни, артистични и да, прекрасно изработени вокално партии. Като изключим няколкото арии, добре известни и обичани от всеки певец „Така правят“ е ансамблова опера и ако това не е изработено добре, всичко рухва. Явно и диригентът Лучано ди Мартино, и хормайсторът Драгомир Йосифов са положили максимални усилия и изисквания към солисти, хористи и оркестър, така че нищо да не подразни слуха.

В Пловдив имат и втори състав, който се представя през декември. Вярвам, че това е прекрасно начало за сезон, който поставя операта в центъра на събитията „2019 Пловдив Европейска столица на културата“. Защото /пак ще цитирам Драгомир Йосифов/ „Всички сме ученици на Моцарт, е – в някаква много неявна форма. Вярвам в това, че част от нашето усъвършенстване, все-пак-развитие е в това да постигаме музиката му“. А когато това се прави, както го направиха Пловдивчани, мисля, че се движим в правилната посока!



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05