Инж. Алекси Кесяков за Визия Нула, любовта към пътя и към хората

БНР Новини
Алекси Кесяков в студиото на програма „Христо Ботев“
Снимка: Кирчо Стоичков

Добри водачи ли сме на пътя – в автомобила, на мотора, с велосипеда? Имаме ли достатъчно бързи рефлекси, ако нещо, не дай Боже, непредвидено се случи? И какви са реакциите на останалите водачи? А на пешеходците? Разсеяни, забързани, препускаме в делници и празници, екипирани допълнително с всевъзможни устройства – телефони, таблети, слушалки.
„Гоним“ скорости, изпълняваме професионални или лични планове, докато ни връхлети поредната смазваща новина за пътно-транспортно произшествие. Уви, най-често си казваме обичайното „да чукнем на дърво, че не е близък или приятел“. После… бързо забравяме тъжната статистика и обективната преценка за своята вътрешна безопасна скорост.
В туризма е широко разпространена практиката хотели и заведения да се оценяват по петобалната система с максималните 5 звезди. Но е малко познат фактът, че по същия начин се оценяват и пътищата. Тук резултатите са разочароващи: 70% от инспектираните участъци у нас са оценени с по-малко от 3 звезди.
България е част от Дунавския регион, който включва страни със силно интензивен трафик, сериозни пътно-транспортни произшествия и високо рискови международни пътища. Как да се намали броят на катастрофите, на загиналите и пострадали хора? Между 2012 - 2014 г. 14 държави от Югоизточна Европа обединяват усилия в проект SENSor за проучване на причините и факторите, в търсене на съвместни ефективни решения. Негово продължение е проектът RADAR, (англоезична абревиатура за оценка на риска и предприемане на мерки по пътищата в Дунавския регион).
Ако всяка година с цел туризъм Европа се посещава общо от над 600 млн. души, то в Дунавския регион туристическите посещения са значима част – поне 125 млн. души. Данните бяха обобщени на срещата на министрите с ресор туризъм, по време на 7-ия годишен форум за стратегията на Европейския съюз за Дунавския регион 2018 година.
Какво и как трябва да се направи, за осъществяване на Визия нула, т.е. максимално снижаване на транспортните произшествия и последиците от тях? Концепцията обхваща стриктно проследяване на пътно-транспортната картина; одити и инспекции още преди пътищата да бъдат пуснати в експлоатация; нови видове пътна маркировка; разработване и прилагане на интелигентни транспортни системи, Географски информационни системи и други.
През октомври 2018 година представители на Българската браншова асоциация „Пътна безопасност“, водещи специалисти в областта и български журналисти коментираха различни аспекти от тази сложна и комплексна тема. Доколко пътищата обичат хората? А ние самите умеем ли истински да обичаме своето семейство, приятелите, близките и себе си? Знаем ли какво е важно за нашата безопасност?






Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията
Премиера на „Дафнис и Хлое”, Париж 1912 г., декор - Леон Бакст.

Митологични образи: Дафнис и Хлое

В гръцката митология Дафнис е син на Хермес и нимфа. Приказно красив овчар, полубрат на Пан, който го е научил да свири изкусно на флейта. Създател е на пастирската поезия и песен. В красивата приказка за Дафнис и Хлое, разказана от гръцкия писател Лонг във ІІ в. сл. Христа, Дафнис и Хлое са захвърлени от родителите си още като бебета. Откърмени са от..

публикувано на 03.02.22 в 07:50

Морският жаргон

Особен „народ“ са моряците. „Първо, те обитават една уникална територия – морето, и второ, говорят на свой език, който е напълно неразбираем за човека от сушата.“ – пише в книгата си „Sociologia del mare или фрагменти от морския живот“ доц. Иван Евтимов – социолог, но и бивш помощник-капитан далечно плаване. За съжаление, пак според него, антрополозите и..

публикувано на 21.08.20 в 14:16

Петър Делян като историческа фигура и романов герой

В българската история сякаш моментите на поражения след възходи са нещо като историческо правило. Нещо като историческо правило са и предателствата, макар че не можем да кажем, че точно ние сме най-стриктните последователи на това да предаваме героите си, Ефиалт – предателят на Леонид при Терпомилите е емблематичен пример. Така или иначе, факт е, че Петър..

публикувано на 20.08.20 в 09:05
Ритуални танци от преди последното заледяване на Централна Европа – праисторически запис в пещерата „Марура“

Премълчаната история на магичните знаци от българската непреходност

Кои са реликвите и артефактите, оставени от първите европейци, които ни водят към дълбините на безпаметното време, властвало по нашите земи? За някои от тях е писано, но в този разговор се спираме на най-важните от тях, колкото и загадъчни и смущаващи да са техните послания. Защото тези послания разкриват последователно непреходното и надграденото в..

обновено на 30.07.20 в 09:57
Картина от Стоян Венев

За тънкио намек и дебелио край

Става дума за не дотам свенливия и не дотам деликатния еротичен фолклор на предците ни. Впрочем, както и с всяка друга тема, от значение е кога и с кого говориш за „онези” неща. Мъжката подпийнала компания в селската кръчма или женската, също почерпена, на Бабинден са благодатната среда за размяна на доста пиперливи думи и жестове. За непосредствено..

публикувано на 07.07.20 в 18:03

По-добре късно, отколкото… рано

Макар че времето е едно и също за всички, за някои то излита като миг, за други се точи бавно, за някои е пари, за други – тиранин, враг, съдник и т.н. Колкото и да са различни вижданията и отношението ни към времето, има и основни схващания, които са общи за представителите на една или друга култура.  Според учени разпределянето на времето,..

публикувано на 01.07.20 в 09:42

Генерал Владимир Заимов – трагичната участ на един български военен командир

Генерал Владимир Заимов е един от най-популярните български военни, останал в историята с трагичната си съдба. Герой от войните, водени от България през второто десетилетие на ХХ век, впечатлил с храброст и тактически стратегически умения своите колеги военни, както и престолонаследника Борис, чийто живот спасява, отличил се на Дойранския..

публикувано на 25.06.20 в 10:07