Имаме повод да се върнем назад в историята, когато големият композитор Панчо Владигеров създава едни от най-емблематичните пиеси в българската музика - на 8 септември се навършват 40 години, откакто той напусна този свят.
Да си спомним неговата музика - любима и до днес за всички, неговото дело като педагог, възпитал цяла плеяда изтъкнати български музиканти, да си спомним с усмивка колоритния човек и невероятното му чувство за хумор.
Владигеров е композиторът, който в първата половина на ХХ век приобщава съвсем младата, едва прохождаща българска музика към европейската култура, а неговите творби се изпълняват в цял свят и носят навсякъде колорита на българския дух, на българския фолклор. Част от огромното му творчество са операта „Цар Калоян“, балетът „Легенда за езерото“, пет концерта за пиано и оркестър, два концерта за цигулка и оркестър, две симфонии, много оркестрови пиеси, между които "Българска сюита", Седем симфонични танца, "Импровизация и токата", сюитата "Люлински импресии", камерна музика, повече от 100 клавирни пиеси, 20 солови песни и т.н.
Има обаче една оркестрова пиеса, която често звучи по тържествени случаи у нас и винаги буди патриотични чувства у всеки - това е Българска рапсодия “Вардар“. Създадена е през 1922 г. за цигулка и пиано, още докато Владигеров е в Германия, далеч от Родината. Вдъхновява го великолепната песен на Добри Христов “Ний българи сме“ ("Едничък чуй се вик") и в порив на патриотични чувства младият композитор създава тази толкова популярна и знакова за нашата музика творба.
Едно от съкровищата в Златния фонд на БНР е разказ на автора от 1978 година, поставен на фона на запис на Рапсодия “Вардар“ от 1924 година, направен в Германия - изпълнение на братята Любен Владигеров - цигулка и Панчо Владигеров - пиано. Чуйте в звуковия файл.
Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..
Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени. За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..
Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..
Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..
„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..
Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..
Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..