Когато пиша рецензия за предстояща фм радиопиеса за bnr.bg, обикновено се опитвам да не създавам прекалено големи очаквания, прекалено голяма кошница за надеждите на слушателите, че срещата с драматургичното аудио изкуство ще е сериозна, естетски издържана и запомняща се. Дори поради простия факт, че слушането на радио фм, даже с апаратите от 21 век, не може да предаде качествата на звука, който е излазъл от финалния микс и мастеринг в студио, и който фактически е същностен за аудио драматургията. Представете си, че държите оригиналната Манасиева хроника в ръце, а после, че държите и разгръщате нейно мъгляво ксерокопие. Хем е същото, хем не е.
Този път заявявам това още в заглавието. Цитаделата е връх, изключително зряло произведение, което – парадоскално – се раждаше и се роди в процеса на записа. Това е радиопиеса в най-истинския й вид. Най-чистата форма. Родена заради предизвикателството на микрофона, готов да погълне всяка дума, звук, въздишка, елемент от бекграунд, перкусии или пеене.
Връщам се назад във времето в онези лудешки наситени седмици, когато често след запис авторът Георги Тенев бе готов да откликне мълниеносно на някаква хрумка, желание за поправка или прекомпозиране с нов текст. Така историята се разрастваше сюжетно, напред и нашироко. Някъде в многобройните аудио тестове се роди тази уникална като на виртуозен въжеиграч акробатика по тънката нишка между документ и измислица, автентично и въображаемо, битово – убедително и фантазно – разклатено.
Цялата актьорска група влезе в този стил на правене на аудио, когато микрофонът е преди текста, преди всичко. Владимир Пенев, Атанас Атанасов, Десислава Стойчева, Жорета Николова, Таня Шахова, Светлана Янчева, Йосиф Шамли, Деляна Хаджиянкова, Димитрина Величкова, Кая Борисова, Кристина Молнар, Жан Шарл Брусие, Лора Елизабет Джош Марков, Вячеслав Парапанов, Никола Мутафов, Клеменс Петер Ханзе, Мая Стефанова, Чавдар Монов, Пламен Захов, Вяра Табакова, Мартичка Божилова, Явор Дачков, Ясен Атанасов, Красимир Куцупаров, Игнат Димитров, хор и оркестър плюс соло сопрано Илиана Селимска и дори всичките автори влязоха в процеса на измисляне пред микрофона, измисляне с дубли, с импровизации, с варианти в различни среди, с повторения с малки текстови разлики, с многобройни и многобройни записи. Изпълнението на Мариус Куркински беше в сцена, измислена, написана и композирана за Мариус Куркински, която претърпя още изменения в акта на изпълнението.
Ваканционната програма даде шанс на това аудио да прозвучи в 10 часа сутринта. Дано можете да го използвате, защото истински качествен официален подкаст няма.
Ревността може да се предава и по факс. Да влиза в него както хартията, да излиза от там и да разяжда сърцето, душата, главата. Поне в пиесата на Естер Вилар. Авторката е родена през 1935 година в Буенос Айрес, Аржентина. Завършва медицина и работи като лекарка, но след време изцяло се посвещава на писателската си дейност. Автор е на много книги, които се..
Животът се състои от прости неща – малко пари, едно куче, боб за обяд, чаша вино, няколко кокошки, къщата на село. През 1997 година Огнян Логофетов отива в село Осиково, Смолянска област. Там в мир живеят християни и мюсюлмани. Заедно вдигат сватби, заедно се раждат и заедно си отиват от света. Заедно гледат и пчели. Трябва да си много внимателен с..
Радиотеатърът с удоволствие ви представя премиерата на „Звезда без име“ от Михаил Себастиан. Всички участници в радиопроекта работиха с истинска творческа радост и вдъхновение. Представям ви екипа: Превод: Огнян Стамболиев. Адаптация: Яна Добрева. Участват артистите: Силвия Лулчева, Веселин Ранков, Валентин Ганев, Пламен Пеев,..
Пиесата на Георги Василски „Три бири – Ново време“ е тъжна сатира за нещата и събитията, които връхлетяха България през годините на прехода. Връхлетяха, но не уплашиха – компанията, която авторът събира, коментира ставащото с насмешка, понякога с напразни надежди, друг път с ентусиазирани пророчества. Както може да се очаква, от копнежите и бляновете на..
В седмицата ( 17 - 21 декември ), в която най-силно очакваме коледните празници, започва и тази серия на рубриката „Запазена марка“, която ще звучи всяка делнична нощ от 2 часа през нощта . Общото в петте подбрани произведения този път ще са вярата и надмогването. Но не църковната вяра, дори и не и религиозната вяра в нейния каноничен облик, а вярата,..
На 16 декември 2018 г. от 16 часа предстои да чуете премиерата на радиопиесата „Кредитът“ от каталонския драматург Жорди Галсеран. Галсеран е най-поставяният чужд автор в българските театри през последните няколко години, а предстоящата радиопиеса е първият път, в който негово произведение ще звучи в ефира у нас. Интересът към този автор далеч не е..
През декември отново ще можете да проследите нощната театрална програма на БНР - всеки делничен ден, 30 минути след полунощ, включваща преимуществено класически произведения и, по класически начин, неостаряващи постановки. В понеделник (3 декември) , от 0.30 часа , е „Дамата с кученцето“, една прекрасна и много стара постановка с актьорските гласове..