В месеца, в който честваме празника на балетното изкуство, Русенската опера поднесе на своята публика и на гостите на красивия крайдунавски град нова постановка на най-любимия балет на българската публика – „Лебедово езеро“ на Чайковски.
Постановката е дело на българския балетист и хореограф Румен Рашев, който от 1990 г. живее и работи във Венецуела, и прима балерината Силвия Томова, художествен ръководител на балета на Старозагорската опера и балетен консултант на Русенската опера. Художник на декора и костюмите е Първолета Чавдарова – Летиция.В главните роли са примабалерината на Русенския балет Весела Василева и Антон Иванов.
„Впечатленията ми са доста противоречиви. От една страна, много се радвам за осъществената постановка на „Лебедово езеро“! От изключителна културна ценност ми се струва присъствието отново в българския балетен свят на балетмайстора Румен Рашев, защото той е един от емблематичните танцьори от 80-те години, забележителен артист с огромен диапазон от роли. В момента той е професор в Университета за изящни изкуства в Каракас, Венецуела, където създава балетна школа от самите основи. Неговият вкус, неговият плам, неговите знания са едно огромно богатство! Той е привлякъл за своя помощница Силвия Томова. Знаем какъв голям професионалист е тя! И двамата са направили една доста добра версия на „Лебедово езеро“, въпреки купюрите, които се налагат заради доста ограничения състав. Много бих искал да откроя хубавата сценография на Първолета Чавдарова – Летиция и нейното усещане за танцовия костюм с много пастелни тонове и елегантност!
От друга страна проблемите, не само за балета на Русенската опера, но за всички извънстолични трупи, са едни и същи. На първо място е огромното текучество в състава. Освен това има някакво цялостно недоразбиране за естеството на балетното изкуство, на неговото място в оперния театър. Трупите са с изключително ограничен състав – между 15 и 20 души, а се изисква да поддържат класически репертоар. Едно „Лебедово езеро“ например с 30 души е доста компромисен вариант, за него се изисква доста по-голям състав! И трето, в България напоследък се изпускат много важни кадри от страна на балетмайсторите. Трябва да задържим именно тях, които познават добре „занаята“, знаят как се изработва един спектакъл. Защото един артист без своя балетмайстор не може да изгради една сигурна и стабилна кариера!
Аз смятам, че намерението на директора на Русенската опера Иван Кюркчиев да привлече Румен Рашев като главен репетитор и художествен директор е много правилно, защото без такава фигура една трупа не би могла да се състои! А в Русе наистина има артисти със значимо ниво. Такава е прима балерината Весела Василева, която на премиерата изтанцува Одета-Одилия – една балерина с очевидни природни заложби и вече доста развит професионализъм. Такъв е и младият Антон Иванов, който за първи път излиза в главна роля – в ролята на Зигфрид. Той показа изключителна увереност, сценично поведение, много добро водене на корпуса и забележителни скокове.
Вярвам, че Русенската постановка ще върне блясъка на онзи балет, който всички ние знаем, защото Русе дълго време е съперничело на Софийската трупа и там са танцували едни от най-значимите български балетисти!“ каза пред микрофона на предаването за музикално-сценични изкуства "Каста дива" балетният критик Петър Пламенов.
Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..
Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени. За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..
Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..
Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..
„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..
Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..
Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..