„Баядерка“ е създадена през 1877 г. и жъне огромен успех още на премиерата си. Оригиналното произведение е в четири действия и седем сцени, но поради огромния ресурс, който изисква, почти винаги се поставя в съкратен вариант по версията на Кировския балет от 1941 г. Творбата е базирана на баладата на Гьоте „Богът и баядерката“, която пък е заимствана от древноиндийска творба. Знаменитата „Сцена на сенките” пък е вдъхновена от илюстрациите на Доре към „Рай“ на Данте Алигиери. В България „Баядерка“ е поставена за първи път едва през 2012 г. на сцената на Софийската национална опера и балет.
„Баядерка“ разкрива трагичната любовна история на индийската танцьорка в храм Никия и воина Солор. Любовта им разгневява великия брамин, влюбен тайно в танцьорката, и принцеса Гамзати, влюбена в Солор. Раджата, баща на Гамзати, е обещал на дъщеря си Солор за съпруг. Отмъстителната принцеса скрива змия в кошница цветя, предназначена за Никия. По време на танца на баядерката на празненство в храма тя е смъртно ухапана от змията. Браминът предлага противоотрова на Никия в замяна на любовта й, но тя отказва. Умирайки, тя напомня на Солор за неговата клетва за вечна вярност. Солор е съкрушен от смъртта на любимата си. Под влияние на опиати той се пренася в Царството на сенките, където среща духа на Никия. Завърнал се в реалността, той не може да се отърси от спомена за срещата. На сватбеното тържество на Гамзати и Солор, преди размяната на клетвите за вярност, храмът е срутен от земетресение. Всички загиват, а духовете на Никия и Солор най-накрая се събират в отвъдното.
Сценографията на новата постановка на Бургаската опера е дело на Иван Токаджиев. Художник на костюмите е Цветанка Стойнова. В звуковия файл чуйте интервюто с хореографа-постановчик Веса Тонова в предаването за музикално-сценични изкуства "Каста дива".
Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..
Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени. За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..
Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..
Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..
„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..
Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..
Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..