Бляскави отзиви за Соня Йончева в “Дон Карлос” в Парижката опера

| обновено на 31.10.17 в 09:22


Овациите на публиката се сляха с молитвата на Соня Йончева, потопена докрай в скръбта на своята героиня Елизабет в последната ѝ солова ария в „Дон Карлос“. Нашата певица омая публиката от сцената на „Бастилията“ в Париж. Френската критика е щедра в похвалите: изданията „Атлантико“, „Монд“ „Рес музика“, „Концерт класик“, „Олирикс“, „Телерама“ са единни в оценките. Наричат Соня „повече от съвършена“, „царствена“, с „кадифен тембър“, „невероятна гъвкавост“ и „чувствено вибрато“, „стабилна във всички регистри и както винаги отлична в драматургичното изпълнение“. Не по-малко възторжени са отзивите за нейните партньори на сцената – Йонас Кауфман в ролята на уязвимия и душевно наранен Дон Карлос, Елина Гаранча, неподражаемо естествена и музикално безупречна в сложната роля на Еболи, Людовик Тезие, за първи път като Родриго, Илдар Абдразаков като Филип Втори и Дмитрий Белоселски, един безпощаден Велик инквизитор. Аплодисменти на всички култови арии и дуети, кастинг без грешка за тази постановка на операта от Верди – историческо събитие и голямо артистично изпитание!

Събитие, защото с нея беше открит сезонът в Парижката опера и отпразнуван рожденият ден на самата творба – 150 години от премиерата на „Дон Карлос“ на парижката сцена, за която е била предназначена. Само по себе си това произведение на Верди е събитие. За да го сътвори, композиторът е излязъл от обичайния си стил и със синтеза на италианска, френска и немска школа е постигнал монументална френска, образец на модната за онова време Голяма опера. Над четири часа, пет действия в оригиналната френскоезична версия, отстъпила по-късно на по-лекия и мелодраматичен италиански вариант. Постановката на Кристоф Варликовски е изградена с дълбок трагизъм. Действието, поставено в средата на ХХ в., ни държи някак между пластовете на времето, за да излъчи политическо послание за свобода на народите от гнета на империите, но всъщност и за личната свобода. Историята е разказана като мъчителен спомен, а душевните състояния на героите са илюстрирани от образи на екран, размиващи границата между минало и настояще. Такъв мизансцен изисква много усилия и драматургично майсторство от артистите, а и от хора, откроен като самостоятелен герой под много умелото диригентство на Филип Жордан.

Въпреки някои резерви към мизансцена новият „Дон Карлос“ в Париж е успешен завършек на един тригодишен амбициозен проект. Той донесе естетическа наслада на публиката и същевременно я въведе в самата история на произведението. Операта достигна до широка публика благодарение на прожекциите в киносалони и на телевизионния екран. Предстои още една поредица от представления с различен състав за основните роли.         




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05