В началото на август Гундула Яновиц отпразнува 80-ия си рожден ден. Австрийската певица, родена в Берлин, стремително се изкачва по стълбата на световната слава през 60-те и 70-те години. Караян ѝ подава ръка през 1960 – Гундула Яновиц се откроява в забележителното изпълнение на „Сътворението“ от Хайдн в Залцбург. В следващите години сопраното се превръща в една от емблемите на реномирания фестивал.
Оставя следа също в Байройт и Глайндборн. От 1962 е постоянен член на Виенската Щаатсопер. Коронните роли на Яновиц: в опери на Моцарт, Рихард Щраус, Вагнер, Бетовен… Графинята в „Сватбата на Фигаро“ – меломани и критици помнят легендарната постановка в Париж през 1973 година на Джорджо Стрелер и Джордж Шолти на диригентския пулт.
Помнят и другата графиня от „Капричио“ на Рихард Щраус, а също Фиордилиджи, Памина, императрицата в „Жената без сянка“, Маршалката, Арабела, Ариадне, Зиглинде, Елза, Леонора из „Фиделио“… Впечатляваща палитра от роли! Възхищение предизвиква лекотата, с която Гундула Яновиц си проправя път от виртуозните лирични партии към ярко драматичните, изключително тежки и във вокално, и в актьорско отношение. През 1973 година Карлос Клайбер прави първия си запис – на „Вълшебният стрелец“ за фирмата Deutsche Grammophon. Едно от условията маестрото да влезе в студиото е Гундула Яновиц да участва като Агате. „Чист, светъл глас великолепно шлифован като рядък диамант. Гундула Яновиц е майстор на детайла, на фината нюансировка. Изговаря тоновете и търси дълбоките пластове в извайването на образа. Яновиц е музикант от голям мащаб“, категорични са от страниците на Таймс по повод участието на певицата в ценния запис на „Вълшебният стрелец“ от Вебер. Записът на Карлос Клайбер с Щаатскапеле Дрезден, който се превърна в абсолютен хит на музикалния пазар през 1973 година и надмина всички очаквания по брой на продадените СД , и заради впечатляващата изява на Гундула Яновиц.
В съботната вечер ще имате удоволствието да я чуете в една от най-силните й роли – като графинята в „Капричио“. Последното завършено оперно творение на Рихард Щраус, в което авторът фокусира вниманието върху проблема за взаимната обусловеност между слово и звук. А на заглавната страница на партитурата, появила се през лятото на
1941 година, пише: „Капричио – разговор за музиката“. „Искаше ми се да напиша нещо съвършено различно. Остроумно, оригинално, един вид опера за операта… Свеж хумор, фин диалог, своеобразна театрална фуга без слъзлива лирика и водопад от арии. Никакъв хепиенд – оставям всичко на въображението на слушателя! Включително личната съдба на героите: ще се ожени ли графът за актрисата, кого ще предпочете неговата сестра графинята – поета или музиканта… Накратко – голям въпросителен знак, отворен финал…“, обобщава Рихард Щраус. Над партитурата на „Капричио“ работят заедно с диригента Клеменс Краус, а премиерата през октомври 1942 в националния оперен театър в Мюнхен има подобаващ успех.
Записът, който ще звучи в съботната вечер е осъществен също в Мюнхен 30-ина години по-късно. Великолепен запис с оркестъра на Баварското радио и Карл Бьом на диригентския пулт. А в звездната компания начело с Гундула Яновиц блестят имената на Дитрих Фишер-Дискау, Петер Шрайер, Херман Прай, Татяна Троянос…
Съдържание на операта „Капричио“ от Рихард Щраус.
събота, 2 септември, от 20 часа
Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..
Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..
Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..
Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..
Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..
Музика: Волфганг Амадеус Моцарт. Либретото: Катерино Мадзола по Пиетро Метастазио. Премиера: 6 септември 1791 година в Държавния театър в Прага под диригентството на самия Моцарт. Действащи лица: • Тит – тенор • Вителия – сопран • Секст – мецосопран • Аний – мецосопран • Сервилия – сопран • Публий – бас Първо действие В покоите на..