На 15 май се навършиха 450 години от рождението на един от великите композитори в историята - Клаудио Монтеверди. По този повод в рубриката "Годишнини" на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" проследихме кратки епизоди от биографията и творчеството му.
Прочутият съвременен музикант Риналдо Алесандрини пише:
Монтеверди живя между два века – XVI и XVII. Кои са музикантите, негови съвременници, чиято музика слушаме днес редовно? Качини? Пери? Двамата Габриели? Палестрина? Ласо? Не, тяхната музика се слуша спорадично, по-рядко, почти случайно. С интерес, без съмнение, но не всекидневно. И обратното - може да се храниш с удоволствие с Монтеверди всеки ден. И това прави, несъмненно, значителна група меломани. Всъщност, ако се вгледаме назад, Монтеверди е много далеч - 450 години се навършват от рождението му и 364 от смъртта. Въпреки това неговата музика не изпитва никаква трудност да се впише емоционално (и да направи потресаващо впечатление) на милиони хора от различни социални нива. Това, което ни е останало от творчеството на Монтеверди, е голям брой мадригали, три цели опери и много религиозна музика във всички жанрове. Чисто инструменталната музика не го е интересувала много.
Защо една музика, отдалечена във времето, и преди всичко една форма, вече забравена днес, като мадригала – формата, която Монтеверди облагороди най-много, продължава да бъде още източник на толкова възвишени емоции? Как жалбата на Орфей при смъртта на Евридика, или еротичните сцени между Нерон и Попея успяват да събудят нашите чувства по същия начин като тъжния край на Аида или Мими, или впечатляващата чувствителност на Кармен? Обяснението се крие във факта, че Монтеверди е истински революционер - всъщност той не изобретява нови форми, но ги модифицира по уникален начин. Той създава дълбоки ефекти, вълнуващи силно слушателя.
Чуйте повече за композитора Клаудио Монтеверди и неговото творчество в звуковите файлове.
Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..
Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени. За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..
Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..
Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..
„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..
Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..
Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..