Световна премиера на „Тромп ла Мор” в Парижката опера


Героите на Оноре дьо Балзак оживяха на сцената на Парижката национална опера и, по-актуални отвсякога, заиграха своята "Човешка комедия".

"Тромп ла Мор", първата френска премиера на парижката оперна сцена от пет години насам, беше очаквана с нетърпение. Тя е първият плод на един амбициозен проект на директора Стефан Лиснер за поредица от оперни творби, вдъхновени от френската литература. Идеята веднага е разпалила италианския композитор Лука Франческони, който, както сам разказва в интервю за вестник "Телерама", много отдавна носи в творческото си въображение един френски литературен образ: Вотрен, или Харере, или Тромп ла Мор, както е познат от превъплъщенията си в поредицата на Балзак. За композитора този символичен образ е живата присъда на великия писател и за днешния елит, потънал в съблазън и корупция, безцеремонно дърпащ конците на света и политиката с движение на милиарди капитали наляво и надясно. А съвременната опера според Франческони дава необятни възможности за сценично претворяване на този свят, защото е място за творчески експерименти и търсене на нови измерения.

И така, в две действия, но в три измерения (или по-точно на три нива) се разгръща новата постановка, дело на Ги Касие. Една след друга се откриват бляскавата фасада, задкулисният свят, който дърпа нейните конци, и мракът на подземието - точно както е в операта, в романите на Балзак и всъщност в живота. Многопластовото действие с накъсана хронология е голямо предизвикателство за артистите. Те явно са приели самоотвежено задачата да предадат разказа най-точно и правдиво, още повече, че либретото, макар и опростено, следва оригиналния текст на писателя.

Главният герой, с всичките му лица и мефистофелска съблазнитеност, е въплътен от Лоран Наури. Бас-баритонът успешно се е вписал в сложната роля, и то за отрицателно време, тъй като я е получил едва миналия декември. Романите на Балзак са му добре познати, актуалността на темата го вълнува, а и самата партитура очевидно подхожда на широкия му гласов регистър.

За мецосопрана Беатрис Урия Монсон, свикнала предимно с класически репертоар, участието в новата опера е откритие и предизвикателство. Така е и за диригентката Сузана Мелки, а очевидно и за самата публика, посрещнала премиерата с искрени аплодисменти. Добър знак, че парижките меломани възприемат и ценят съвременното оперно творчество, добър знак и за следващите опери от проекта: "Беренис" и "Сатенената обувка", предвидени за идните сезони.  




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05