„Русалка“ на Метрополитън – красив и завладяващ спектакъл

Снимка: metopera.org

Новата „Русалка“ на Метрополитън е изключително красива постановка – дори това, че е мрачна, а на места дори зловеща, по-скоро подсилва нейното въздействие, и да се гледа, дори и на киноекран, беше много различно изживяване.

Режисьорката Мери Цимерман има вече три продукции с нюйоркската трупа, но винаги досега те са били приемани нееднозначно. Нейната „Русалка“ обаче, поне според американската преса, е приета с овации. Голяма част от добрите думи се отнасят и за сценографията на Дейниъл Остлинг, и не на последно място – за приказните костюми на Мара Блуменфелд. Очарователни бяха нимфите в първо действие - много ефектно балерините и певиците съставяха един танцуващ, динамичен ансамбъл. Сякаш самата гора се движеше по сцената. На този закачлив фон появата на Русалка беше подчертано меланхолична и красотата на латвийката Кристине Ополайс блесна на фона на огромното дърво край езерото, където живее нейната героиня с баща си, водния дух – в ролята големия американски бас Ерик Оуенс. Идеята Русалка да не е с опашка на риба, а с дълга рокля, която се слива с поляната, беше много добре използвана, още повече, че в това първо действие и дългата коса на Кристине Ополайс беше с морски синьо-зелени оттенъци. Така, седнала в корените на огромното дърво, Русалка изпя прочутата си Ария – Песен към месеца, на фона на изгряващата огромна луна. Въздействието беше наистина незаменимо!

Кристине Ополайс е доказано голяма актриса – не просто добра певица. Нейната Чо-Чо Сан миналия сезон беше невероятно силен образ, също и Манон Леско. Неслучайно певицата сподели по повод новата си роля, че Пучини е в сърцето й, но Дворжак е в душата й. Славянското в операта на Дворжак й е близко, както на никого другиго от избраните изпълнители. И тук трябва да призная, че отивайки да гледам „Русалка“, имах определени притеснения затова, че операта се изпълнява на чешки език. Дори режисьорката Мери Цимерман беше признала, че това я е затруднило доста – неразбирането на текста в движение. Певците, при това целия състав, който беше предимно американски, се справи невероятно добре. Бих отличила най-вече мецосопрана Джейми Бартън в ролята на Йежибаба (Баба Яга). Тя беше модерна вещица със сребриста рокля, която сякаш беше направена от паяжини, а край нея постоянно "щъкаха" нейните помощници – три същества, жертви на неуспешните й експерименти: човек с глава на плъх, един полу-котарак и един гарван с една ръка и едно крило, в женски дрехи. Зловещото излъчване се допълваше и от Бартън, която всъщност почти през цялото време се усмихваше лукаво. Тя беше блестяща и я определят като голямото откритие в тази постановка. Мисля, че за българската публика друго много приятно ново запознанство беше с тенора Брандън Джованович – много на място и вокално, и като артистично излъчване. Във второ действие той трябваше да лавира между нямата и невинна Русалка и чуждестранната принцеса в огненочервена рокля с голямо деколте и много бижута. Сцената допълваха балните танци, на места доста провокативни, и всичко в името на това публиката да усети разликата между героините - и всъщност защо Принцът, влюбил се в непознатото и безмълвно създание, скоро се увлича по друга и забравя обещанията си.

Финалните сцени са отново край езерото, но гората вече е зловеща и всичко красиво е разбито – също като мечтите на нимфата. Тя знае, че се е превърнала в сянка, но не иска Принцът да намери смъртта си заради нея. И все пак това е цената на нейната несподелена любов – сцената със смъртта на Принца беше покъртителна и Брандън Джованович заслужи много овации за нея, също като Кристине Ополайс и останалите певци, хора и оркестъра на Метрополитън опера, дирижирани от британеца сър Марк Елдър. С всички тези равностойни съставни части, идеята да се възроди операта „Русалка“ от Антонин Дворжак на нюйоркска сцена с нов прочит, изглежда наистина чудесна.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05