Имах удоволствието да присъствам на първата за 2017 г. премиера в Миланската Скала – на операта “Дон Карлос” от Джузепе Верди. 150 г. след световната премиера на шедьовъра в Парижката Гранд опера и 40 г. след представянето му на миланска сцена в оригиналния вариант под диригентската палка на маестро Клаудио Абадо, Ла Скала отново ни върна към оригинала в пет действия.
За пореден път “вердиевият” диригент, както често наричат маестро Мюнг Вун Чунг, ни очарова със своята енергия и брилянтно дирижиране в този вълнуващ петчасов спектакъл! След заслужена висока оценка за “Вълшебната флейта”, режисурата на Питър Щайн този път не блесна, а критичната публика го упрекна за недостатъчното внимание към движенията на сцената. Аплодисменти за сценографията на Фердинанд Фогербауер, представена за първи път през 2013 г. на Фестивала в Залцбург. Положителна оценка и за избора на костюми на Ана Мария Хайнрих – пастелни цветове, пищнo испанскo облекло, типичнo за епохата, неочаквано изображение на слънчева Испания.
През годините 1977-1984 в тази опера се отличават изпълнители като Мирела Френи, Пласидо Доминго, незабравимия Николай Гяуров. Почувствах национална гордост, когато на сцената на Ла Скала се изкачи българското дарование Красимира Стоянова. След великолепни изяви в “Кавалерът на розата” и “Симон Боканегра”, станахме свидетели на изключителната изява на сопрана в ролята на Елизабет Валоа. Изпитах истинска радост, когато по време на антракта в коментар на журналисти българските изпълнители бяха определени като “златните гласове” на световната музикална сцена! За съжаление здравословни причини попречиха на още един български талант– басът Орлин Анастасов, да вземе участие в премиерата. С нетърпение ще очакваме да го видим в ролята на Великия инквизитор през месец февруари. В премиерния спектакъл бе заместен от Ерик Халварсон. Прекалената острота в изпълнението на баса не допадна на присъстващите в залата. Неточности в изявата на Екатерина Семенчук, която се превъплъти в ролята на принцеса Еболи, бяха причина за отделни критики. Франческо Мели ни очарова с великолепен тембър на гласа и артистичност, а неговият Дон Карлос получи високата оценка на обичайно критичната ложа. Cчитан за един от най-ценените баритони в опери на Верди, Симоне Пиацола този път не ни въодушеви в ролята на Родриго. Аплодисменти за Феручо Фурлането, който блесна със своя Филип II. За първи път изпълних тази роля на Фестивала в Залцбург през 1986 г. Изкачих се на сцената момче, след спектакъла вече бях звезда. Една незабравима роля, която само за 24 часа промени моя живот, сподели италианският бас.
На фона на заслужените овации на публиката, маестро Мюнг Вун Чунг коментира: Невъзможна любов, патриотизъм, конфликт между държавата и църквата – “Дон Карлос“ за мен е "Библията" на италианската опера!
Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..
Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени. За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..
Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..
Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..
„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..
Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..
Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..