До 31 януари в софийската галерия „Райко Алексиев” може да се види мащабната изложба „Духът на акварела”. Творбите в нея са от Международното триенале на акварела, състояло се за първи път през лятото на 2016-а във Варна. За него в морската ни столица пристигнаха произведения от 5 континента и 51 държави. Триеналето селектира над 270 участници от над 350 кандидати. До март избрани творби ще бъдат показани в едни от най-добрите галерии в страната. Как се ражда идеята за триеналето?
Преди две години известната художничка Селма Тодорова е избрана за председател на Международното акварелно общество-България (International Watercolor Society Bulgaria). Тя мечтае да организира у нас голяма изложба с творби на акварелисти от цял свят, но в София няма достатъчно подходящи зали за подобно начинание. Намира подкрепа обаче от две варненски галеристки: Пламена Рачева, директор на Градската художествената галерия „Борис Георгиев” и Виктория Митева от галерия „Папийон”.
Ето какво отбелязва Виктория Митева:
Аз бих искала да благодаря преди всичко на Селма Тодорова, че се обърна към нас и се довери на организационните ни умения, на подхода ни, на идеите, за да се случи такова събитие. Безспорно никой от нас не е предполагал колко трудности ще възникнат. Много бързо се изниза повече от година, за да се случи едно такова красиво нещо като тази изложба. Реално погледнато, ние инициирахме самата идея и започнахме подготовката през октомври 2015-та, за да се осъществи през юли 2016-а. И пак всичко беше с невероятно напрежение. С много нощи без сън и за Селма, и за всички, които журирахме, защото всичко беше в кратки срокове. Благодарение на Селма много държави откликнаха и се довериха за нещо, което тук не беше се случвало. Те не бяха чували за Варна, нито за България. Изпратиха неща, от които да можем да избираме, за да направим една хубава селекция – добра представителна извадка за всяка от държавите, не само за България.
Оттук – накъде?
Оттук всъщност дойде идеята и за пътуващата изложба в България, тя беше като един бонус – посочва Селма Тодорова. – Обикновено се прави само представяне. Но е жалко, след като картини от 51 държави, хайде 50, защото една от тях е България, са прекосили граници, всичко това да продължи само един месец. Важно е да се види из цялата страна. България има нужда от това, не е виждала толкова акварелисти на едно място. Така че изложбата трябва да се види и трябва да продължаваме да ги виждаме на всеки три години.
Според Виктория Митева акварелът е една от най-трудните техники. И това събитие в стилово, жанрово, техническо отношение показва колко труден всъщност е той. Затова пътуващата изложба ще даде възможност на много хора да се докоснат до предизвикателствата и магията на акварела. Имаме огромна нужда от подкрепа на широката публика за всяко изкуство, особено в България, особено днес, защото будно гражданско, държавно съзнание се поддържа само с добра култура – посочва тя.
Цялата колекция беше първоначално във Варна с 272 работи от толкова участници. Но поради малкото място в галерия „Райко Алексиев” тук са само 132 творби. Това, което може да се види, всъщност е най-доброто от най-доброто. Извинявам се на авторите, които не сме представили, особено на тези от България. При една подредба някои хубави произведения не могат да стоят до други и заради това отпадат и добри работи. Но в Кюстендил ще им се реваншираме и ще покажем всички творби в една доста обширна среда – обобщава Селма Тодорова.
Ако се вгледаме в картините на Валери Ценов, ще открием една имагинерна вселена, изпъстрена със символиката на мистични образи. Чрез “Тайните градини” той ни въвежда в сакралното пространство на собствената си душа, която бленува за един по-възвишен свят. В “Античните морета” ни разказва приказки от древността, а с женските си образи –..
Преди десетина години Искрица Огнянова отива в Ню Йорк, за да учи в Musical and Dramatic Academy (AMDA). Води я голямата ѝ любов към мюзикъла и мечтата да усвои тайните на това изкуство от най-добрите. След двегодишна специализация в AMDA завършва още една магистратура в Columbia University, Ivy League в специалността финансиране на проекти в..
Написан на архаичен, образен и пиперлив език, “Северозападен романь” не просто пресъздава действителността в най-западналия български край – с мъртвите села, в които изтлява животът на шепа старци, и с все по-призрачните градове заради липсата на препитание, но всъщност рисува мащабната картина на съвременна България, извън няколкото..
В най-скоро време зрителите ще могат да видят документалния филм „Родопски отражения“, който ще ни поведе на едно вълнуващо пътешествие из загадките и неопитомената красота на Източните Родопи, сред останки от древни цивилизации. Ще ни срещне и с наши съвременници, чиито съдби са здраво преплетени с тази на планината. С великолепните пейзажи,..
За Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“ 2018 година премина под знака на различни мероприятия по случай 140 години от своето основаване. Кулминацията на празника е днес, а през изминалата седмица две събития привлякоха вниманието на обществеността. На 5 декември беше валидирана пощенската марка „140 години Национална библиотека..
През 60-те години на миналия век утвърдени личности в изобразителното изкуство пристигат в старопрестолната ни столица, за да се посветят на обучението на първия випуск студенти по артистични специалности в педагогическия институт в града. През 1963 г. на историческия хълм “Света гора”, където в един от тамошните манастири патриарх Евтимий..
Хлябът е изключително важен елемент от българската традиционна култура и всеки един от предметите, който по някакъв начин е свързан с направата на хляб и неговото оформление, за да може той да придобие статут на празничен, обреден хляб, също се радва на голяма почит. Един от тези предмети е просфорният печат, който освещава хляба и му дава..