Спомен за диригента Ромео Райчев

На 27 декември 2016 г. се навършват 30 години откакто от този свят си отиде един темпераментен оперен диригент - Ромео Райчев, направил много за професионалното израстване  на няколко от нашите извънстолични театри. 

Ромео Райчев е роден на 26 януари 1913 година в Лом, в семейство, в което са родени трима големи музиканти - Александър, Виктор и Ромео Райчеви, всеки от тях със значителен принос за нашата музикална култура.

Ромео Райчев завършва Музикалната академия като учи вокална подготовка при Христина Морфова и  Елена Ангелова Орукин, а по-късно специализира дирижиране при Едмондо де Веки. Една година пее в оперния хор и в хор „Гусла“, после заминава за Стара Загора, където е учител по музика в Девическата гимназия. Още през 1942 г. е привлечен като диригент в Общинската опера на Стара Загора, където прави първите си постановки  на оперите “Ако бях цар“, “Фауст“, “Травиата“, “Севилският бръснар“, “Тоска и „Мадам Бътерфлай“.

След одържавяването на оперния театър на Стара Загора Райчев поема поста на главен диригент и остава там до 30 март 1954 година. Общо прави 17 постановки на 14 различни заглавия. От 1954 година до края на 70-те години Ромео Райчев е главен диригент на Русенската опера. Дебютира с постановка на „Селска чест“ от Маскани, а през 1956 г., за откриването на новата сграда на операта, дирижира операта “Евгени Онегин“. За близо четвърт век на русенска сцена той поставя 30 опери и  2 оперети, дирижира и 10 чужди постановки - активна творческа дейност, допринесла за професионалното израстване на Русенския оперен театър. Той бе и първият, който дирижира у нас операта на Шостакович “Катерина Измайлова“ през 1965 година в присъствието на автора, който високо оцени работата му.

За Ромео Райчев и работата му в Русенската опера музикалният критик Розилия Бикс дава следната оценка:

Богатият му репертоарен портфейл и утвърдени оперно-диригентски навици насочват вниманието му главно към звучната, сочна вокална палитра на състава, към подбор на заглавия и кадрови попълнения годни да оказват емоционална сила на въздействие главно в творбите от западноевропейската и руската професионална традиция на миналия век. Наситена със звук кантиленност, мощни оркестрови кулминации, импозантност на драматичното въздействие - ето сферите, в които този диригент разкрива ценните страни на своята дарба на водач на оперни представления.

Чуйте рубриката "Помните ли..." и запис под диригентството на Ромео Райчев в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05