Световна премиера на „Адапа” в Дните на новата израелска музика в Тел Авив

Всяка есен в Израел се провеждат Дни на новата израелска музика. Тази година беше представена световната премиера на видео гранд опера за солисти, два хора и оркестър, наречена „Адапа“, с изпълнителски състави от Европа и Израел /немски оркестър и два чешки хора/, израелска музика и сюжет, базиран на древен ашумерски мит от преди 4 000 години, написан на старинния семитски език акадия.

Могат ли звуците да изразяват цветове? Това е била една от задачите, които си е поставила доктор
ът по старинни и съвременни семитски езици и музика Ципи Флайшер. Легендата за Адапа– създание, пристигнало от недрата на морето, е впечатлила авторката. Това е разказ за индивида, разкъсван от еротичния свят на Земята, вечността от небесата и мъдростта на морето.

Контратенорът от Германия Щефан Грегнер
се превъплъти в ролята на началото Адапа. То е служител на бога на морето и на мъдростта, изпят от баритона от Израел Амнон Залик. Адапа се опитва да устои на ухажванията на южния вятър, символизиращ плодородието на земята. Според сценографката Ала Медникова морето и мъдростта имат сив цвят. Той изразява спокойствието и вечността. Когато изгрява слънцето всичко става бледо синьо. Арията на надеждата прелива в хора на плодородието. Но всичко е прекъснато от жестокото слънце на пустинята. Сцената се обагря в жълто-кафяво. Небето е в различни нюанси на синьо до лилаво. Оркестровата партия има за задача да предаде звуков изразна цветовете и композиторката Флайшер наистина е успяла в това. Експериментира се и с костюмите. В началото дрехата на Адапа изглежда като от люспи, но като се вгледа човек е с китайски лодки. Дрехата на бога на небето също изглежда като око, но представлява планета с пръстен. Еротиката на Южния вятър звучи в хора на второто действие. За композиторката вятърът не е един персонаж, а множество гласове, събрани в хор. Партията изпълнява женски хор от Северна Чехия с диригент Тереза Велкова. Земята е изиграна от един актьор, който има трудната роля да покаже как под въздействието на слънчевите лъчи и южния вятър злакът може да се превърне в пустиня. Освен на певческите партии, режисьорът Петер Вронски от Моравия е заложил на интересни танци, илюстриращи съпротивата на Адапа срещу мамещия Южен вятър.

Когато възмутения
т бог на небесата вижда напразните усилия на Южния вятър да съблазни Адапа, се намесва. Истински пир на мъдростта очаква героя в небесата. Богът на вселената, чиято партия е изпята от Еял Еделман, обещава да даде на Адапа безсмъртие. Героят не знае дали това е истина или е само обещание. Неговият господар - морският бог, му е заповядал ако се издигне до небесата да не яде и да не пие нищо. Излъгал го е, че и храната, и напитките са смъртоносни. Затова героят се прави, че яде, но изхвърля всичко недокоснато. Той не знае, че така се отказва от храната на живота и от възможността да се освободи от господаря си. Измамата го обрича отново да се върне на Земята. Отказал се от безсмъртие, този път Адапа отговаря с взаимност на флиртуванията на Южния вятър. Това е триумфът на плодородието на Земята. Звучи и финалният хор с химна на плодородието и цялата сцена е обагрена в златно.

Композитарката решила да преведе непреводимото на музикален език. За нея Адапа
съответства на тона фа, Морският бог - на тона ре, богът на небесата – на тона сол, а цялата музика се базира на подчертани с четвърт-тонове мелодии. Видео-изпълнението на операта включва автентични снимки сред природата и компютърна анимация, която създава впечатляваща илюзорна действителност. В разговора ни след спектакъла композиторката Ципи Флайшер ми обясни, че като преводач от семитски на европейски езици открила, че за хората от Европа е трудно да разберат философията на Изтока. Историята на Адапа е древна ашумерска легенда, която съдържа вярванията на древните хора, живели между щедростта на морето, изменчивостта на небето и непостоянството на пустинята и Южния вятър, които носят плодородие напролет, но и жестоки пясъчни бури лете и есента.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05