Децата, родени след 2000 г. – поколението Z, растат във време, в което виртуалната реалност е на едни очила разстояние, а интернет се превърна в необходимост и сянка на всеки от нас. Всяка монета обаче има две страни. Освен удобствата, които носят съвременните технологии (като например светкавичен достъп до информация), те крият и опасности за подрастващите. За да се избегнат те, децата, родителите и учителите им трябва да бъдат дигитално грамотни. С тази задача се е заел екипът на инициативата DigitalKidz.
За Ивелина Атанасова, председател на фондация „Дигиталните деца” и основател на DigitalKidz, е важно възрастните да повишат технологичните си умения и компетенции. Да разберат същността на технологиите, както и опасностите, които те носят, да са подготвени и ефективни във възпитанието на децата за правилната работа с тях:
Учим децата си да не пипат в контактите и да не си играят с остри предмети, но не си даваме сметка, че технологиите, които те усвояват интуитивно, са не по-малка заплаха за тяхната сигурност и идентичност. Когато не са употребявани с мярка, те са в състояние да изземат човешкото у човека и да заменят комуникацията, отношението и емпатията с чат по телефона. Статистиката показва, че повече от половината родители не познават програмите за родителски контрол. Следователно те не знаят какво правят децата им в интернет, с кого общуват, какъв тип съдържание потребяват. Над 80 процента от съвременните деца започват да използват активно интернет преди да навлязат в пубертета. Всяко трето дете е било обект на сексуални съобщения в мрежата, всяко шесто е обект на кибертормоз, който често прераства в тормоз в офлайн пространството. Учим децата си да не говорят с непознати на улицата, но не знаем как да им помогнем да се предпазят, когато става дума за комуникация и потребление на съдържание в мрежата.
Ивелина Атанасова определя нарастващия брой учители в напреднала възраст в страната като предизвикателство пред дигиталната грамотност:
Когато те не желаят да влязат в крак с технологиите, да променят методологията, по която преподават и да разберат, че съвременните деца мислят и възприемат света по различен начин, комуникацията между децата и учителите става неефективна. Съвременните деца са визуално ориентирани. За да възприемат информацията и научат нещо ново те имат нужда да използват сензитивността си – да пипнат нещата и да ги преживеят. Технологиите променят не просто начина на забавление, а и начина по който възприемаме света, учим и комуникираме помежду си. И това до голяма степен влияе на начина, по който следва да бъде преподаван материалът в училище, макар че това все още не се осъзнава като проблем и необходимост.
Дългото застояване пред телевизора или компютъра може да доведе до обездвижване и понижена активност при децата. Ивелина Атанасова съветва:
Родителят трябва да е подготвен как да провокира физическата активност у детето си. Това не е свързано непременно със записването на спорт. Има много занимания и игри, които могат да се превърнат в част от ежедневието и възпитанието – нещо естествено, а не допълнително усилие, което изисква време, разходи и енергия. Технологиите могат също да изземат умението за креативност и изобретателност. Но те са в ущърб на децата само и единствено когато възрастните не се постараят да постигнат баланс. За да бъдат българските деца подготвени за заплахите в мрежата, първо трябва да се подготвят техните родители, за да им бъдат в помощ и подкрепа. Вярвам, че преди да съдим и да обвиняваме технологиите за това какво отнемат, трябва да се запитаме какво всъщност ние даваме на децата си и как ги подготвяме за това да потребяват и да се възползват от тях.
Един от най-хубавите спомени от детството несъмнено е украсяването на празничната елха. Лицата са озарени от усмивки, из цялата къща се разнася уханието на прясно отсечено елхово дръвче, а от кутиите се вадят загадъчно проблясващите, грижливо завити в памук и стари вестници играчки. Играчки от детството. Стъклени, крехки и много красиви...
Невероятните си кукли самоуката майсторка Станка Козарева изработва вече осем години. От миловидните личица гледат широко отворени любопитни очи, точно като на децата, за които са предназначени. А както повечето хубави неща, и куклите се раждат съвсем случайно. Като малка аз имах само една кукла – спомня си Станка Козарева. –..
Повод да потърсим Ева Майдел бе новината, че тя е единственият българин, част от престижната класация на глобалната платформа за политика „Аполитикал“, която определя кои са най-влиятелните млади политици в света. Списъкът съдържа сто имена на политици до 35 години от цял свят. Въпреки огромната конкуренция, Ева успя да извоюва своето място..
Във времето на социализма пътуванията извън социалистическия лагер бяха привилегия за малцина. Но имаше един квартал на София – Студентски град, който беше като малък Лондон и по улиците му се чуваше реч от различни краища на света. В онези години се появяват първите латино партита в България – из читалните на Студентски град като апетитен..
Българинът винаги е имал усет за красивото и макар често да е живял твърде скромно, в бита си той използва множество изящни изделия, наследени от предците му, изработени лично от него или от изкусната ръка на някой самоук майстор. Жените от своя страна внасят изящество и колорит в българския дом чрез ръчно изтъкани черги, одеяла и килими с..
На 8 и 9 декември в образователния център „Зона 21” в София ще се проведе една нестандартна изложба. В духа на най-топлия празник посетителите ѝ ще могат да се насладят на една съвсем малка част от необятния свят на пъзелите – на зимна и коледна тематика. Събитието, организирано от Puzzles Bulgaria, е уникално по рода си, а подредените пъзели са от..
Морските дарове не присъстват на българската трапеза толкова често, колкото на софрата на нашите южни съседи – гърците. Ястията от риба обаче по традиция са основна част от менюто ни за Никулден, въпреки че този празник съвпада с Рождественския пост. В източноправославната религия на трапезата на Никулден задължително присъства..