Опера Пловдив и Балет „Арабеск” предизвикват публиката на Античния театър с фюжън проекта „Пандора”, който обединява танцов спектакъл, съвременна опера, фолклорни мотиви, класическа и електронна музика. На сцената самата Пандора проговаря чрез гласовете на сопраното Марияна Панова и Евелина Христова и Даниела Димитрова – солисти на „Мистерията на българските гласове”.
За първи път на Античния театър ще се пресъздаде 3D звукова среда за по-внушително възприемане на произведението.
Музиката на „Пандора” е дело на холандския композитор Пол ван Брюхе по либрето на Берто Рейндерс. Идеята е на българския композитор Петър Дундаков, който подготвя и специалната електронна част на новата партитура, която върви като фон на живото изпълнение на оркестъра на Опера Пловдив.
Маестро Диан Чобанов се заема със задачата да обедини всичко на живо на сцената на Античния театър. Хореографията на спектакъла е на Боряна Сечанова, сценографията и костюмите – на Никола Налбантов.
„Пандора” закрива първата част на Opera Open. Фестивалната програма ще продължи в края на август с две рок опери от Андрю Лойд Уебър, „Кармен” с гост-солисти, „Тоска” със солисти от Матера (Италия) и оперетата „Една нощ във Венеция” от Щраус.
Пол ван Брюхе обяснява какво представлява този новаторски проект:
Преди всичко, операта е, разбира се, за Пандора. Странното за нея е, че всеки знае името й, но никой не познава жената. В нашия спектакъл за първи път чуваме Пандора да говори. Тя винаги е била представяна като отговорна за всичкото зло на света, защото е отворила кутията. Това е клишето на историята. Но ако трябва да бъда честен, никога не съм вярвал в този едностранчив образ на Пандора. Мисля, че е жена от плът и кръв, тя е човешко същество, и въпреки че е създадена от Зевс и боговете, тя избира живота, избира да бъде на Земята, да бъде с нас и всъщност е една от нас. Затова смятам, че е добре да познаем Пандора като жена, като човек.
В хореографията на Боряна Сечанова историята е представена от гледната точка на Пандора. Отварянето на кутията е отправната точка на спектакъла, разделен в седем части, изобразяващи седемте гряха на модерния свят: гняв, лакомия, завист, алчност, леност, похот и суета. В редуващи се картини артистите рисуват с телата си свят, изтъкан от агресия, алчност, похот и суета, без капчица любов. На фона на звездното небе и играещите в геометрични фигури лъчи се разказва вечната история за непоправимото човечество. Солисти от балет „Арабеск” са Теодора Стефанова, Марина Попова, Валери Миленков, Васил Дипчиков, Стефан Вучов.
Kомпозиторът Пол ван Брюхе е едно от най-авторитетните имена в съвременната музика. През 2001 г. е номиниран за най-добър композитор от холандското списание за филмова музика Skore, 2004 г. получава наградата Condor de Plaza – Аржентина, и наградата „Златен телец” за филмова музика. От 1997 г. до днес е професор по композиция и аранжимент в Codarts Rotterdam Conservatorium. Прави майсторски класове по филмова музика във Холандската филмова и телевизионна академия, Dox Barcelona, Documenta Madrid и в Датския филмов институт.
„Пандора” закрива първата част на Opera Open. Фестивалната програма ще продължи в края на август с две рок опери от Андрю Лойд Уебър, „Кармен” с гост-солисти, „Тоска” със солисти от Матера (Италия) и оперетата „Една нощ във Венеция” от Щраус.
„Пондора” се играе от 21ч. на Античния театър.
Интервюто с Боряна Сечанова хореограф и директор на „Арабеск” е в звуковия файл.
Изложба, посветена на Константин Иречек (1854–1918), ще се открие в в къщата-музей „Хр.Г. Данов“ в Стария град. Акцент в изложбата е престоят на Иречек в България и приносът му за българската история и образование. Той е автор на първата академична история на България, бил е и министър на просвещението. Носител е на първия златен медал „За..
Книгата е „Добри поличби”, авторите – Тери Пратчет, Бог да го прости и Нийл Геймън, Бог да го поживи. Ангелът Азирафаел и демонът Кроули много харесват света и искат да го спасят. В опит да си успокои нервите, Кроули пъха в касетофона на „Бентли”-то касета с „Годишните времена” на Вивалди. „Мамка му!” – изкрещява обаче той, щом го заливат едни..
Коледната изложба на Дружеството на пловдивските художници тази година е приютена залите на Градската художествена галерия. Ще бъдат връчени годишните награди за живопис, графика и скулптура, за млад автор, както и Наградата на кмета на Пловдив. Тази година техните носители са: за живопис – Минчо Панайотов, за графика – Димитър Апостолов, за..
Литературен салон SPIRT & SPIRIT и издателство Книгомания.бг представят журналистката Евгения Атанасова и книгата й „КРИСТО, ВЛАДО, РОСЕН И ПЛАВАЩИТЕ КЕЙОВЕ“ днес от 19 ч. в „Петното на Роршах" в Пловдив. Евгения Атанасова-Тенева е журналист и запален изследовател на творчеството на Кристо и Жан-Клод. Автор e на документални филми и статии,..
Книгата с епиграми „Дебили-недраги“ на Георги Кушвалиев ще бъде представена в Първо студио на Радио Пловдив. Писателят е първият носител на наградата „Крилатият козел“, учредена в памет на Радой Ралин, наречен „Козела“ в разработките на ДС за него. „Дебили-недраги“ е издадена във формата на изгорената преди 50 години „Люти чушки“, а..
Премиера на второто издание на книгата „Познатият непознат Пловдив“ на Пенка Калинкова ще се състои в Културен център Тракарт. Първото издание се изчерпа изненадващо бързо и продължават да я търсят, дори от чужбина, повечето са, разбира се, пловдивчани. Оказа се, че има все още хора, които се интересуват от миналото, от голямата история..
Творческа вечер на поета и преводача Кирил Кадийски ще се проведе на 28 ноември (сряда) 2018 г. от 17,00 ч. в Лекционната зала на Народна библиотека „Иван Вазов“. Той е сред значителните съвременни български поети, известен е с множеството преводи на творчеството му на различни европейски езици, носител е на престижни награди. Изумителна е и..