Джулиъс Рудел: Изключителна привилегия е да вложиш цялата си душа и познание в услуга на композитора

БНР Новини

Прочутият американски диригент следваше тази максима в дълголетния си артистичен път. Щом се спомене името на Джулиъс Рудел, в съзнанието мигом се появява и това на Ню Йорк Сити опера. 35 години от живота си маестрото посвети на любимия театър. Прекрачва прага през 1943 като корепетитор. В края на следващата година е диригентският дебют, а от 1957 Рудел заема поста музикален директор на Ню Йорк Сити опера. Тя не може да се конкурира с по-големия си събрат Метрополитън. По отношение на суперзвездите, с които разполага Рудолф Бинг или пък пищните постановки, свързани с огромни финансови инвестиции. Начело с Джулиъс Рудел обаче Ню Йорк Сити опера успява да намери своята ниша в музикалния живот на САЩ. Печели популярност с нови смели програми, които преобразяват репертоара. В афиша меломаните откриват любими заглавия от Моцарт, Доницети, Росини, Верди, Пучини… редом с премиери на американски опери и мюзикъли. При това на съвсем достъпни цени. Появяват се и лицата на Ню Йорк Сити опера: Бевърли Силс, Шерил Милнс, Мерилин Хорн, Норман Трейгъл, младите Доминго и Карерас. За кратко се превръщат в бляскави звезди и победоносно шестват по целия свят. Заслугата за всичко това е на Джулиъс Рудел, главен диригент и музикален директор цели 22 години! През 1979 напуска ръководния пост. Напускам Ню Йорк Сити опера преизпълнен със спомени за щастливите мигове, които заедно преживяхме в продължение на десетилетия, не крие вълнението си Рудел. Работил съм с невероятни творци: автори, режисьори, певци, оркестранти, танцьори… Изключителна привилегия е да вложиш цялата си душа и познание в услуга на композитора, който ти подава партитурата и поглежда доверчиво. С надеждата, че няма да опропастиш неговото творение. Не става дума разбира се само за автор, с който си имал пряк контакт. При мен усещането е същото, независимо в коя епоха се е появило дадено произведение. И ако чрез мен то докосне публиката, каква по-голяма награда“, възкликва Джулиъс Рудел. Джоузеф Стивънсън твърди, че рядко можеш да го видиш уморен или обезверен. „Енергичен, винаги изпълнен с идеи, мечти, планове, които изгаря от желание да превърне в реалност. Заклет ентузиаст, с широко отворени сетива за всичко, което се случва чак до самия край. Джулиъс бе дарен с изключителна работоспособност, с нюх за новото, различното. Умееше да изостря апетита на публиката. И зрителите знаеха: това и това може да се види само в Ню Йорк Сити опера!
Съвършено прав е Джоузеф Стивънсън, тъй като Рудел съвместява по удивителен начин ангажиментите си – блестящ диригент и също толкова успешен мениджър. Сладкодумен събеседник, който умее да убеждава и внушава смели идеи. В годините, когато Джулиъс Рудел е начело на Ню Йорк Сити опера в т.нар. златни години на театъра, залата е пълна. Публиката възторжено аплодира любимите си певци. Постановките са атрактивни, афишът – пребогат, а финансовата стабилност – завидна. Рудел активно участва в преговори със синдикатите. Потушава броженията в зародиш и привлича спонсори. Умее по неповторим начин да съчетае достолепните шедьоври с т.нар. развлекателна музика.
На 6 март се навършиха 95 години от рождението на Джулиъс Рудел. Знаменателен факт е, че маестрото си отиде от този свят на преклонна възраст през лятото на 2014 година. Когато честваха 80-ия му рожден ден, напористи журналисти имаха неблагоразумието да попитат не смята ли занапред да отделя повече време за… почивка. Последва светкавична реакция: Тази дума не съществува в моя речник! Всички знаете, че Стоковски бе на пулта и на 95! Тъй че, имам още време… Факт е, че до самия край Джулиъс Рудел се интересуваше от всичко, което се случва в музикалния свят. И най-вече разбира се в любимия му театър. Уви, съдено бе да научи тъжната вест за банкрута на Ню Йорк Сити опера. Само осем месеца преди да напусне този свят, градската опера бе обявена в несъстоятелност. Повод Рудел да заяви пред Ню Йорк Таймс:
Никога не съм си представял, че ще надживея театъра! Театъра, на който посветих най-хубавите си години. Не съм пресмятал какво ще получа в замяна. Давах най-доброто от себе си. Знаех, че градя бъдещето…


В съботната вечер ще излъчим някои от най-добрите регистрации на Джулиъс Рудел. Откъси из „Пепеляшка“ на Масне, „Мефистофел“ от Бойто, „Луиза“ с автор Гюстав Шарпантие. Както и цялостен запис на „Риголето“. Във Вердиевия шедьовър Рудел е събрал цяло съзвездие от първокласни певци: Бевърли Силс, Шерил Милнс, Алфредо Краус, Самюъл Рейми… С участието на Амброзианския оперен хор и Лондонската филхармония, обединени от диригентската палка на Джулиъс Рудел.
Запис продуциран от EMI през 1978 година.

Съдържание на операта „Риголето“ от Верди



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Сицилианска вечерня", опера в пет действия от Джузепе Верди

Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..

публикувано на 05.07.24 в 10:20
Антон Раф в ролята на Идоменей

"Идоменей", опера в три действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..

публикувано на 28.06.24 в 07:50

"Кавалерът на розата", комична опера в три действия от Рихард Щраус

Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..

публикувано на 14.06.24 в 09:22
Декори от Първо действие на операта „Хованщина”, Москва, 1897 г.

"Хованщина", народна музикална драма в пет действия от Модест Мусоргски

Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..

публикувано на 24.05.24 в 17:39

"Княз Игор", опера в 4 действия и пролог от Александър Бородин

Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..

публикувано на 17.05.24 в 08:50
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15

"Милосърдието на Тит", опера сериа в две действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Музика: Волфганг Амадеус Моцарт. Либретото: Катерино Мадзола по Пиетро Метастазио. Премиера: 6 септември 1791 година в Държавния театър в Прага под диригентството на самия Моцарт. Действащи лица: • Тит – тенор • Вителия – сопран • Секст – мецосопран • Аний – мецосопран • Сервилия – сопран • Публий – бас Първо действие В покоите на..

публикувано на 28.03.24 в 10:25