Златната ера, Prix Europa и кавалът на Теодосий

Снимка: Архив
Както през всяка от последните почти четиридесет години Берлин приюти най-сериозното състезание за радио и телевизия в света в сградата на Haus des Rundfunks, RBB, Masurenallee 8-14.
Prix Europa е фестивал, пазар, училище, форум, мерене на световния пулс, купон, гъмжило от езици, стълпотворение от мръсни чаши за кафе и чай. А този път дори и симфония. Prix Europa е стратегия.
Издание 2012 обаче изненадващо и парадоксално беше вторачено в радиото, а не в телевизията. Дали защото световното радио изведнъж прозря, че FM е всъщност една малка планета от много възможни в галактиката на комуникационните платформи и тръгна да колонизира нови територии? Дали защото все повече печатни издания и световни вестници инвестират в своя нов, но стремително развиващ се аудио департамент? Дали защото cloud computing, предвещаващ края на хард-дисковия компютър, и SoundCloud.com отвориха вратите към паралелна галактика?
Трима от участниците в The Summit Berlin (среща на мениджърите на културни програми в Европа) назоваха течащото време Златна ера на радиото. Започваме от най-основното. Радиото в Европа е медията, която се ползва с най-голямо доверие. Така наречената „липса на визия” лека-полека от дефект се превърна в ефект, чието главно измерение е свобода за консуматора, рецепция на различни платформи и един нов необозрим хоризонт на дигитално продължение и миксиране на аудиото с визия според безброй нови творчески хрумвания. Prix Europa 2012 създаде специална категория Пазар за нови идеи (Market Place of Innovation), чийто основен критерий за оценка на състезаващите се програми е привличане на нови аудитории. Новите аудитории са на нови платформи. В оценката на журито за „Най-добрата концепция на 2012”, присъдена на проекта на Hackney Productions / United Kingdom се казва: … радиото се променя. Радиото е дигитално, подкаст-ово, мобилно. Но във всички тези модерни уреди за слушане то остава интимен и крехък събеседник. Този, който ще ви води из улиците, гласовете и историите на големия град. Грижливо изработеното радио, което говори директно на вашите емоции през мобилните апликации…” Другата посока на съвременното златното радио е включването на онлайн-интерактивността, социалните медии и игрите, които разширяват функцията на традиционния радиоразпространител и я доближават до тази на универсалния разказвач (story-teller). Един от лекторите в сутрешните семинарни сесии на фестивала Стийв Акерман дори твърди, че драмата, създадена само за една платформа, вече не може да разкаже пълната история. Една платформа не е достатъчна.
Истински звездно събитие на фестивала беше срещата с четиримата топ телевизионни продуценти: датчанина Инголф Габолд (сериалите Borgen, The Killing, The Bridge), англичанина Джон Йорк (BBC Drama Production, сериалите East Enders, Life on Mars and The Street), белгиеца Петер де Мегд (сериалът The Spiral, който върви едновременно в 8 страни) и германеца Клаус Цимерман (сериалите Borgia, Transporter, Death in Paradise), които споделиха своите виждания за успеха на телевизионния сериал и разказваческото изкуство въобще. Рецептата на Инголф Габолд предполага създаване на история, която винаги да е двойствена – от една страна да провокира зрителя лесно да се идентифицира с героите, а от друга – да бъде социално-културно-политическа.
Неслучайно споменах, че Prix Europa този път е и симфония. При това световна премиера. Grzech Piotrowski World Orchestra (Световният оркестър на Гжех Пьотровски) , включващ 34 топ музиканти от 9 страни, представи специално създадените 4 симфонии. И тук, в тази впечатляваща комбинация на струнен оркестър с джаз изпълнители и световно известни певци на първа линия, в сърцето на оркестъра, в основната тема на всяка симфония, централно и омагьосващо звучеше кавалът на Теодосий.
По публикацията работи: Даниела Манолова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Самотата има различни лица

Ревността може да се предава и по факс. Да влиза в него както хартията, да излиза от там и да разяжда сърцето, душата, главата. Поне в пиесата на Естер Вилар. Авторката е родена през 1935 година в Буенос Айрес, Аржентина. Завършва медицина и работи като лекарка, но след време изцяло се посвещава на писателската си дейност. Автор е на много книги, които се..

публикувано на 07.06.20 в 09:15

„Кошерът“ – документално есе от Огнян Логофетов

Животът се състои от прости неща – малко пари, едно куче, боб за обяд, чаша вино, няколко кокошки, къщата на село.  През 1997 година Огнян Логофетов отива в село Осиково, Смолянска област. Там в мир живеят християни и мюсюлмани. Заедно вдигат сватби, заедно се раждат и заедно си отиват от света. Заедно гледат и пчели. Трябва да си много внимателен с..

публикувано на 01.05.20 в 17:39
Валентин Ганев, Силвия Лулчева, Михаил Михайлов, Пламен Пеев и Христо Симеонов - Риндо (от ляво надясно)

Световноизвестната пиеса „Звезда без име“ от Михаил Себастиан през погледа на Радиотеатъра

Радиотеатърът с удоволствие ви представя премиерата на „Звезда без име“ от Михаил Себастиан. Всички участници в радиопроекта работиха с истинска творческа радост и вдъхновение. Представям ви екипа: Превод: Огнян Стамболиев. Адаптация: Яна Добрева. Участват артистите: Силвия Лулчева, Веселин Ранков, Валентин Ганев, Пламен Пеев,..

публикувано на 26.07.19 в 10:42

Тъжна сатира за новото време

Пиесата на Георги Василски „Три бири – Ново време“ е тъжна сатира за нещата и събитията, които връхлетяха България през годините на прехода. Връхлетяха, но не уплашиха – компанията, която авторът събира, коментира ставащото с насмешка, понякога с напразни надежди, друг път с ентусиазирани пророчества. Както може да се очаква, от копнежите и бляновете на..

публикувано на 05.07.19 в 10:06

Страдание и надмогване в „Запазена марка“ на радиотеатъра

В седмицата ( 17 - 21 декември ), в която най-силно очакваме коледните празници, започва и тази серия на рубриката „Запазена марка“, която ще звучи всяка делнична нощ от 2 часа през нощта . Общото в петте подбрани произведения този път ще са вярата и надмогването. Но не църковната вяра, дори и не и религиозната вяра в нейния каноничен облик, а вярата,..

публикувано на 16.12.18 в 09:35

Игра на Кредит

На 16 декември 2018 г. от 16 часа предстои да чуете премиерата на радиопиесата „Кредитът“ от каталонския драматург Жорди Галсеран. Галсеран е най-поставяният чужд автор в българските театри през последните няколко години, а предстоящата радиопиеса е първият път, в който негово произведение ще звучи в ефира у нас. Интересът към този автор далеч не е..

публикувано на 14.12.18 в 10:17

Руска седмица на шедьоври в Запазена марка Радиотеатър

През декември отново ще можете да проследите нощната театрална програма на БНР - всеки делничен ден, 30 минути след полунощ, включваща преимуществено класически произведения и, по класически начин, неостаряващи постановки. В понеделник (3 декември) , от 0.30 часа , е „Дамата с кученцето“, една прекрасна и много стара постановка с актьорските гласове..

обновено на 05.12.18 в 12:13