Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Какво представлява „европейският иновационен парадокс“ и защо нещата се получават в САЩ, Япония и Южна Корея

Тодор Галев за липсата на държавна подкрепа в сферата на иновациите

Тодор Галев
Снимка: Луиза Лазарова

Продължаваме нашата поредица за иновациите по „Радио София“, като този път ще се постараем да поставим нещата в по-широк контекст. Разговаряме с Тодор Галев, който е старши експерт към фондация „Приложно изследвания и комуникации“. Самата фондация е създадена през 1991 – една от първите след промените и „със сигурност първата в България, която се занимава с иновации, и то още по време, когато ЕК не ги беше обявила за голям приоритет“. Когато се обявява поръчка за написване на закон за иновациите (от тогавашния министър на икономиката Трайчо Трайков), техен екип се явява и печели. „За съжаление, този закон така и не видя „бял“ свят, остана на ниво комисия, дори не влезе в парламентарна зала“ – спомня си Тодор Галев. В предложението за закон за иновациите са залегнали финансови и нефинансови стимули за иновативните предприятия, проучен е европейския опит (оказва се, че в ЕС от 27-те държави-членки, в 13 има закон за иновациите). „За да има иновации, трябва да съществуват благоприятни условия за тяхната поява. И ако няма директно подпомагане от страна на държавата, поне за намаляване на данъчните тежести“ – обяснява Галев и със съжаление добавя, че у нас „държавната подкрепа за иновациите не съществува“.

Къде са добрите практики и добрата среда за поява на иновации, питам аз и Тодор Галев веднага отговаря – „В САЩ, Япония и (напоследък) в Южна Корея. В Европа също имаше добри примери в това отношение, най-вече Финландия и донякъде Дания и Швейцария, но и те изостанаха. Вижте, съществува така-нареченият  „европейски иновационен парадокс“ – Европа произвежда достатъчно висококачествен научен продукт, научни изследвания, но те не успяват да преминат в практиката, не се комерсиализират, не влизат в икономиката. Докато в САЩ, в Япония това става много бързо. Един пример – навсякъде по света най-иновативни са така-наречените spin-off компании от университетите. Група учени правят откритие, искат да го комерсиализират, затова създават търговско дружество, в което често и университета участва (за което има създадени специални центрове). И после ако дружеството е успешно, то носи приходи, включително и за университета“  - разпалено рисува пътя на иновациите нашият гост. Ясно е, че тази система не работи у нас, не работи, оказва се, и в Европа. Според Тодор Галев това се дължи на слабата предприемаческа култура и дава за пример как у нас развитието на предприемачеството се измерва (официално, от НСИ) по броя регистрирани фирми, „което определено само по себе си не е предприемачество“.

С Тодор Галев уточняваме какво всъщност е иновация. Стандартната дефиниция гласи, че това  е „нов или значително усъвършенстван продукт“. Тук гостът ни въвежда в разговора това, което е казал “един от най-големите класици в анализа на иновационните и предприемаческите политики Йозеф-Шон Петер, а именно, че „иновацията е комбинация от вече съществуващи елементи, но по нов начин, който не е съществувал“. Според Тодор Галев важно е да се уточни, че реално иновативните продукти и услуги разрушават съществуващия ред и водят до установяване на нов. И пак дава пример – както двигателите с вътрешно горене са „оставили в историята“ парните двигатели, така (убеден е той) електрическите автомобили ще изпратят в миналото въпросните двигатели с вътрешно горене, „не защото ЕК така иск, а защото ще бъдат по-ефективни и бизнесът естествено ще се прехвърли на по-ефективната технология“.

Чуйте целият разговор – има интересни истории за методи за анализ и оценка, които „Приложни изследвания и комуникации“ първи въвеждат не само у нас, но и в региона. Методите са основани на вече разработени в по-развитите държави, но фондацията първа ги прилага – така става през 1994 с форсайтовата методология (специфичен научен метод за прогностично предвиждане на промени в бъдещето, така че да бъдат ориентирани съответните държавни политики в съответствие с тези промени, Тогава у нас ги прилагат в различни сфери, включително и за развъждането на едър рогат добитък, а сега (преди 4 години) ЕК създава специална дирекция, която се занимава с форсайтовата методология и препоръчва на всички проекти, финансирани по научно изследователските програми на комисията, да я включват при своите разработки. Както и по темата за широколентовия интернет у нас (станала толкова актуална напоследък) и една интересна история за изследването на наличието на такъв на цялата територия на България (в населените места с над 5000 човека).


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!