Има концерти, които изискват време. Време да си ги припомняш, премисляш и представяш. Защото, знаем, преживяването е мимолетно и колкото и записи да можем да направим, идват други концерти, други музикални събития и споменът постепенно бива „затрупан“. Вярвам, че не е така за онези, които присъстваха на „Скици от Испания“ на 16 март в Първо студио на Българското национално радио. Ще започна с факта, че залата беше препълнена. Още в 15 часа в деня на концерта на сайта на БНР се появи съобщение, че билети за събитието няма. Но ентусиазирани почитатели на концептуалния испански проект на Гил Евънс и Майлс Дейвис (и на Антони Дончев и Росен Захариев-Роко) имаше много и се наложи някои да бъдат връщани, тъй като залата не можеше да поеме повече хора. Може би наистина трябва да се помисли за вариант подобни концерти да бъдат предавани на екрани във фоайето при наличието на такъв голям интерес. Но добрата новина си остава – залата беше пълна! И показва, че Първо студио на БНР има сериозен потенциал и може (отново) да бъде знаково място за музикалния живот на София. Така както студиото „Глен Гулд“ на Канадското национално радио в Торонто е гаранция за качеството и смислеността на избраните да се проведат там концерти.
А за да се случват музикални събития, трябва да има идеи, инициативност и търсения. От страна на добри музиканти. Както се получи в конкретния случай – идеята да се представи един от най-интересните проекти в историята на джаза и по-точно за неговия third stream, oт времето, когато фюжъна започва да играе главна роля, и идва новият прочит на класиката с езика на джаза, при това в лицето на Гил Евънс и Майлс Дейвис. Диригентът на Биг бенда на БНР Антони Дончев не оставя нещата на ниво идея, а се свързва с близките на Гил Евънс, които му предоставят правата и нотите (доколкото ги има разписани), за да бъдат представени Sketches of Spainв Първо студио на БНР. Може би е добре да добавим и факта, че става дума за един от най-важните музикални албуми на XX век с изключително интелектуално значение (според списанието Down Beat), а в класацията на „Rolling Stone” Sketches of Spain е сред 500-те най-добри албума на всички времена.
Българските интерпретатори в случая са диригентът на бенда Антони Дончев и тромпетистът Росен Захариев-Роко заедно с един състав, събрал в едно „сили“ от Биг Бенда, радиооркестъра и оркестъра на Националната опера. Това взаимодействие въщо е в графата „добри практики“, защото когато се представя подобен знаков албум, хубаво е да „вземеш“ отвсякъде тези, които са най-подходящи да го осъществят.
И така, препълнена зала, една-две въвеждащи пиеси и след това на сцената оживяха „испанските скици“, получили се някога като на шега, след като Гил Евънс и Майлс Дейвис седнали да нотират прочутия концерт за китара „Аранхуес“ на Хоакин Родриго (едно от най-изпълняваните и най-популярните творби за солиращ иснтрумент и орестър на 20 век), защото били впечатлени, а нямали партитура и след това им се приискало да чуят и това, и друго, и трето и целият албум се получил испански. Стилно беше представянето, чак до червената риза на Росен-Захариев - Роко и червените гърбове на нотите. Хубаво е, че вече се мисли хем цялостно, хем с усет към малките детайли, които подсилват въздействието на музиката. Премерени и смислени бяха думите на Антони Дончев, с които се обърна към публиката и с които накрая благодари на музикантите. Добре беше вплетена мултимедията със страхотното хрумване да се покаже фрагмент от филма “Miles Ahead”, в който Майлс Дейвис (превъплътен от Дон Чийдъл) се обажда на водещия на радиопредаване, в което се говори за него и току-що са пуснали прочутото “So What“ от албума „Kind of Blue”, и казва с характерния си дрезгава от пушене глас – „стига с тези стари неща, те далеч не са най-добрите. Пусни нещо от „Скици от Испания“, пусни (пауза) – Solea”. И тук сякаш се промени атмосферата и наистина започна концертът!
Малко факти…Биографията на Росен Захариев преминава през софийското музикално училище, Ротердамската консерватория и сякаш задължителната за един джазмен атмосфера на Ню Йорк (плюс Бостън за разкош), за да стигне пак до София и куп родни метаморфози в различни музикални комбинации с отлични музиканти. И той (като всеки тромпетист) си има „лична история“ с Майлс Дейвис и неговата „необременена от очаквания и предрасъдъци“ уникалност. При представянето на „Sketches of Spain“ го имаше уважението и възхищението от Майлс, имаше обаче и собствен почерк, без преиграване и с много можене.
Деликатна, минималистична, като оригами – така описа музиката на Гил Евънс и Майлс Дейвис Антони Дончев. Това се постара и да вложи той в първото представяне на “Sketches of Spain” в България. Имаше щастието да е пред публика, която и разбираше, и искаше да хареса случващото се на сцената. Което пък бе емблематично за най-доброто в джаза, когато той се среща с класическата музика и с онези неподвластни на думи характеристики на испанския фолклор – точка на пресичане, в която си струваше да бъдеш. А за това, което може да стане още по-добре – е, то беше по-малко от хубавото и с времето започнах да го забравям. Помня, че джаз пътешествието на Биг-бенда на БНР продължава… в правилната посока.
Оркестърът за народна музика на БНР с диригент Димитър Христов започва нов цикъл от концерти, посветени на авторската музика на композитори от различни поколения, творили във фолклорния жанр. В първото издание на „Из дневниците на твореца“ радиосъставът ще представи инструментални композиции на трима изтъкнати автори - Генчо Генчев..
Александър и Константин Владигерови са известни български музиканти, които успешно прославят изкуството си у нас и в чужбина. Освен, че са блестящи инструменталисти (Александър свири на тромпет и флюгелхорн, Константин на пиано, кларинет и бас кларинет), те са композитори и аранжори. Родени са в София, в дома на изтъкнатия диригент и..
С творбата Епизоди за четири групи тембри от забележителния ни композитор Иван Спасов Симфоничният оркестър на БНР с диригент Константин Илиевски ще открие следващата си концертна програма на 22 ноември от 19 часа в зала „България“. За личността и твореца Иван Спасов може да се говори много, но най-важното е, че е един от..
Българското национално радио обявява началото на онлайн прослушване за деца- инструменталисти, които да бъдат допуснати до звукозаписи в Първо студио на БНР за участие в международния конкурс „Концертино Прага 2025“. Всяка година продуцентите от „Музикална продукция и състави“ дават възможност на избрани таланти да реализират безплатно свои..
През този сезон Симфоничният оркестър на БНР започва нова линия от концерти, които ще се провеждат в Първо студио на радиото. В тях също ще звучи много българска музика, както традиционно това вече е заложено във всяка програма на състава за концертите им в зала „България“. Първият концерт от новата линия ще бъде на 13 ноември от 19.30 часа в Първо..
Продължаваме рубриката „Запознай се с музикантите“ с представянето на главния диригент на Симфоничния оркестър на Българското национално радио – Константин Илиевски . Константин Илиевски произхожда от..
Човекът, с когото ще ви запознаем тази седмица е цигуларката Галина Койчева - концертмайстор на Симфоничния оркестър на БНР. „ Утвърден и желан солист е, чудесен камерен изпълнител и перфектен..
Запознай се с музикантите! Това е пространството, където всяка седмица ще ви срещаме с някой от музикантите от съставите на БНР. Стартираме с цигуларката Десислава Чолакова , далеч не само..